Kaizen filozofija - metoda konstantnog poboljšanja poslovanja

Moderno poslovno okruženje koje teži konstantnom unapređenju i koje za cilj ima da na svim nivoima postigne uzlaznu putanju, značajna sredstva ulaže u tzv. implementiranje najrazličitijih metoda i filozofija sa kojima želi da pozitivno utiče na sve radnike u poslovnom sistemu, tj. na kompletan poslovno-proizvodni lanac.

Većina poznatih i široko prihvaćenih metoda i filozofija u praksi daje solidne rezultate ako se poštuju svi principi, ali pojedine se smatraju posebnim i u realnoj primeni donose maksimalna očekivanja. 

Jedna od filozofija koja na terenu daje najbolje rezultate je Kaizen filozofija. Nastala u Japanu, ova filozofija predstavlja sinonim za konstantni napredak koji je itekako primenjiv na sve oblasti života, a pokazala se i kao ključna za razvoj zdravog i modernog poslovnog okruženja.

Kaizen kao konstanta za svakodnevno i trajno unapređenje u biti uključuje sve zaposlene u lancu jednog preduzeća od top menadžera i menadžera do radnika i pomoćnika.

Prednost joj je laka implementacija i brza vidljivost rezultata, ali i relativno mala cena implementacije.

„Kaizen“ reč je japanskog porekla i čine je reč „kai“ što znači promena i reč „zen“ koja znači poboljšati. Tako bi „promena na bolje“ bio najlogičniji prevod ove reči.

Kao plod najbolje prakse japanskog menadžmenta, ova filozofija je usmerena ka konstantnom poboljšanju produktivnosti, efikasnosti, kvalitetu i uopšte, poslovne izvrsnosti. Krajnji cilj je generisanje povećanja profita uz dobijanje lojalnosti što većeg broja klijenata.

Bonus cilj je prevazilaženje zacrtanih ciljeva jednog preduzeća. Domaća konsultantska kompanija Tekor, Kaizen filozofiju vidi kao jednu od ključnih u potencijalnom rastu privrednog dohotka i osnovu većine poboljšanja koja mogu da se ostvare na nivou jednog domaćeg preduzeća.

Principi na kojima se zasniva Kaizen filozofija su: dobri procesi donose dobre rezultate; pogledaj, analiziraj i shvati trenutnu situaciju kako bi je mogao unaprediti; u govoru koristi podatke u upravljanju činjenice; preduzmi mere da otkloniš prave uzroke problema kako se problem nikada ne bi ponovio i radi u timu.

Ključ Kaizen-a je da veliki rezultati proističu iz mnogo malih promena koje se akumuliraju od prvog dana uvođenja pomenute filozofije. Iako svi utiču u sprovođenju filozofije, ključna poluga filozofije su svakako menadžeri na višim nivoima koji svojim primerom čine glavne transformatore promena.

Jedna od tehnika koja predstavlja osnovu ove metode je „5S“. Ova tehnika sprovodi ono što je Japancima veoma važno - da poslovni prostor bude čist i uređen, da se sve sortira, tako da bude pregledno, urednije, da se izbaci višak i skloni sve što odvlači pažnju i što je nepotrebno na radnom mestu za obavljanje posla.

Zatim, da se pravila standardizuju i da se uspešno implementira samodisciplina.

U praksi Kaizen filozofija ili metoda iziskuje minimalan trošak implementacije, a veoma brzo daje sjajne rezultate i zbog toga je njena primenjivost velika.

Još značajnije je što ona donosi dobar odnos između poslodavca i zaposlenog, te ne pravi razliku između šefa i lidera.

„Poruka Kaizen strategije je da ne treba da prođe nijedan dan bez neke vrste poboljšanja na bilo kom mestu u kompaniji. Mi, domaća preduzeća, savetujemo da se baš ovom rečenicom jer ona je osnova za njihov siguran uspe“, dodala je Sandra Antonijević ispred kompanije Tekor Lena i Kaizen konsalting.