Vraćanje tradiciji – navigacija uz pomoć zvezda

Dži-pi-es tehnologija stalno napreduje, a ljudi sve manje mogu da zamisle svakodnevicu bez ovakvih sistema. Mnogi se pri odlasku na put u nepoznato mesto oslanjaju na razne aplikacije za navigaciju ili mape na internetu. Šta bi se desilo kada bi dži-pi-es nestao? Svi bi bili pomalo zbunjeni i uznemireni.

Ulozi su znatno veći za one čiji posao zahteva da lete borbenim avionom ili upravljaju nosačem aviona, zbog čega je američka Pomorska akademija odlučila da ponovo uvede nastavu o kretanju uz pomoć neba i zvezda. U svakodnevnom životu svi postaju malo frustrirani kada dži-pi-es ne radi ili na nekoliko minuta izgubi vezu, ali mornarica je, umesto zbog slučajnih nefunkcionisanja takve opreme, zabrinuta zbog mnogo ozbiljnijih problema – namernih sajber napada koji bi vitalne sisteme za navigaciju mogli da učine beskorisnim, navedeno je u izveštaju Vašington posta.

Sistemi za navigaciju se oslanjaju na računarske mreže, a hakeri su sve sposobniji da se infiltriraju. Ako već postoji način da se daljinski isključi automobil dok ga neko vozi, onda je to razlog da mornarica ima rezervni plan za slučaj da se nešto pokvari u sistemu dži-pi-esa. Shvatili su da je, u vremenu novih tehnologija, njihov rezervni plan pomorska tradicija stara stotinama godina. Međutim, da li je navigacija pomoću neba precizna? Kada se uzme u obzir da je granica za ljudske greške velika, da orijentacija prema kretanju zvezda i dalje zahteva upotrebu sekstanta, sata i mapa, kao kod nekih starih istraživača, sve se to čini pomalo nesigurno, iako je potpuno legalno. Prema Udruženju vlasnika aviona i pilota (AOPA), kao najvećem udruženju avijacije koje postoji, dobro obučen nebeski navigator može brzo da obradi nebeske podatke da bi njegov avion ili brod stigao sa oko dva minuta kašnjenja. U svetu punom preciznih računara dva minuta je mnogo vremena. Međutim, važno je napomenuti da u mornarici vode računa o tome da piloti i mornari imaju rezervne veštine da završe svoje zadatke ili da se vrate kući ako se nešto desi.

Prema agenciji NASA, dži-pi-es ima svoj pravi početak šezdesetih i sedamdesetih godina, kada je američka vojska pokrenula seriju satelita za praćenje položaja nuklearnih podmornica. Ovaj sistem je konačno porastao na 24 satelita 1993. godine i tek tada je radio mnogo bolje. Godine 1996. američka mornarica je odlučila da prekine nastavu nebeske navigacije na Pomorskoj akademiji, najverovatnije zbog razvoja ovog sistema. Dve decenije kasnije mornarica je shvatila da sigurnost ide uz stari način navigacije. Ne može da bude baš precizan ili da se lako upotrebljava, ali barem haker na nekim dalekim lokacijama ne može da promeni nebo nad pilotom.

Kao i svaka veština, navigacija pomoću neba je nešto što dolazi sa mnogo prakse. Mornari na Pomorskoj akademiji moraće redovno da uvežbavaju ove veštine ukoliko nameravaju da znaju kako da ih koriste u vanrednim situacijama. Na neki način, nebeska navigacija je kao računanje uz pomoć olovke i papira. Naravno, imamo kalkulatore koji nam danas mnogo pomažu, ali to ne znači da je odbacivanje stare škole u redu.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 23. септембар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи