Читај ми!

Digitalna transformacija, da li onlajn sme da bude jedina opcija

Mnogo se govori o „digitalnoj transformaciji“ koja podrazumeva zamenu svih administrativnih poslova i usluga koje su ljudi nekada radili u direktnom kontaktu, onlajn interakcijama koje su brže, praktičnije i lakše za korisnika. Postavlja se pitanje da li nemilosrdna digitalizacija pojačava postojeće društvene podele i nejednakosti. Šta sa onima koji ne umeju ili ne žele da koriste ovakav vid usluga?

Na primer, svima su nam najbliže bankarske usluge. Transakcije koje su klijenti obavljali sa blagajnicima u filijalama, sada se sele u onlajn sferu. Poslovnice se zatvaraju, a mnogi, posebno staraji ljudi, ostaju da se bore sa nečim što je nekada bio lak, svakodnevni zadatak.

Ili, na primer, uobičajeno iskustvo pozivanja kol centra, kad vam govorni automat ili četbot nuti opcije iz menija. Dok se državna uprava i sve privredne delatnosti bore da postanu što „digitalnije“, postavlja se pitanje kako se to odražava na one kojima je taj proces težak ili na marginalizovane društvene grupe.

Istraživanja urađena u svetu, gde su ovi procesi prilično odmakli, pokazuju da ima još mnogo toga da se uradi kako bi se pronašao pravi balans između digitalnog i nedigitalnog.

„Problematični“ ne-korisnik

Oni koji zagovaraju digitalizaciju smatraju da će se na ovaj način svima omogućiti da vode život „bez trzavica“. Digitalni alati i usluge nam omogućavaju da naučimo nove veštine, da sa lakoćom obavljamo transakcije, dobijemo zdravstvene usluge i obavljamo poslove u vreme koje nam odgovara, bez potrebe da izlazimo iz svojih domova.

Mnoge digitalizovane javne i privatne usluge se sve više podrazumevaju. Nedigitalne alternative postaju sve ograničenije ili čak nestaju. Oni koji zagovaraju apsolutnu digitalizaciju polaze od dve osnovne pretpostavke, da svako može ili da svako treba da koristi ovakav vid usluga.

Međutim, to podrazumeva da su oni koji ne umeju da pristupe digitalnim uslugama (ili to ne žele) problematični ili na neki način autsajderi – a da se to može jednostavo prevazići obezbeđivanjem još više tehnologije, obukom ili podsticanjem ne-korisnika da se uključe u ove procese.

Takođe, pretpostavlja se da će digitalna inkluzija – kroz još veće širenje digitalnih usluga – automatski povećati društvenu inkluziju.

Ali nijedna od ovih pretpostavki nije nužno tačna.

„Obavezna digitalizacija"

Ustanovljeno je da se znatno povećava broj ljudi koji ne uspevaju da pristupe servisima javne uprave jer je digitalni kanal bio podrazumevana ili jedina opcija.

Organizacije koje se bave zaštitom ljudskih prava smatraju da je pristup javnim uslugama osnovno ljudsko pravao i da, u skladu sa tim, prelazak na isključivo digitalne javne usluge koje nisu univerzalno dostupne svima, lišava ove ljude osnovnih prava.

Razlozi zbog kojih je znatnom broju ljudi teško da pristupe i upravljaju onlajn uslugama su različiti. I to je često mešavina različitih uzroka koji se odnose na finansije, obrazovanje, kulturu, jezik, poverenje ili opšte imovinsko stanje.

Ljudski faktor

Čak i kada im se omogući pristup digitalnoj tehnologiji i veštinama, složenost mnogih onlajn zahteva i haotične životne situacije koje neki ljudi doživljavaju, ograničavaju njihovu sposobnost da se bave digitalnim uslugama na produktivan i smislen način.

Osećaj obespravljenosti i gubitka kontrole je za žaljenje, ali nije nužan. Zato neke organizacije sada tragaju za alternativama ovom apsolutnom prenosu usluga na mrežu.

Još uvek se ne ukidaju agenti za podršku klijentima, a razmišlja se i o uvođenju agencija za posredovanje koje će pomagati onima koji ne umeju da koriste digitalne usluge.  

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 23. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво