Читај ми!

Ka-25 i Ka-28, kako je JNA čuvala Jadran od neprijateljskih podmornica

Priprema od napada i sa istoka i sa zapada, koji se nikada nije dogodio, najbolje opisuje istoriju Jugoslovenske narodne armije. Tako je bilo i u Ratnoj mornarici koja je imala protivpodmorničke helikoptere, kao odbranu od potencijalnih neprijatelja, Italije i Albanije.

Ekipa emisije Dozvolite… posetila je Muzej vazduhoplovstva u Surčinu, jer se vazduhoplovna istorija ovih prostora čuva baš u njemu.

Jugoslovenska narodna armija spremala se za odbranu od neprijatelja i sa kopna, iz vazduha i sa mora. Na Jadranskom moru, Italija i Albanija su tokom 60-ih i 70-ih jačale flotu podmornica.

Jugoslovenski odgovor bio je stvaranje protivpodmorničke avijacije.

Najpre su nabavljeni sovjetski protivpodmornički helikopteri Mi-14, koji ipak nisu mogli da ispune sve zadatke, pa je JNA odlučila da kupi, takođe sovjetske helikoptere „Kamov“ Ka-25, a kasnije i Ka-28.

„Početkom sedamdesetih godina u upotrebu se uvodi helikopter Ka-25 koji je bio pravo otkrovenje u tom trenutku i najbolji protivpodmornički helikopter SSSR-a“, kaže za RTS Darko Mladenović, kustos Muzeja vazduhoplovstva.

A ako je nešto najbolje u Sovjetskom Savezu, onda će sigurno biti dobro i za Jugoslaviju. Ubrzo se razmatra nabavka i prvi piloti i operateri šalju na preobuke na poluostrvo Krim. Svi su pripadali 784. protivpodmorničkoj eskadrili smeštenoj u Divuljama kod Splita.

Prvo javno prikazivanje „Kamova 25“ bilo je 9. maja na vojnoj paradi 1975. godine u Beogradu. Tokom službe, posade jugoslovenskih „Kamova 25" uvežbavale su otkrivanje i uništavanje neprijateljskih podmornica, ali su takođe i korišćeni kao radarske platforme za potrebe udarnih pomorskih snaga i navođenje domaćih podmornica.

Modernizacija

Vremenom su oprema na Ka-25, kao i sam helikopter, dotrajali i JNA je nabavila nove helikoptere. Izbor je pao na naslednika 25-ce, Ka-28.

„Osnovna razlika između helikoptera Ka-25 i Ka-28 je između ostalog u samoj opremi koju helikopteri nose. Ka-28 naravno ima poboljšanu avioniku, ima poboljšane sve uređaje koje služe za lov na podmornice. Osim toga, ima znatno modernije i jače motore, što je zapravo bila osnovna zamerka za Ka-25 i može da ponese više tereta i savremenija ubojna sredstva", dodaje Mladenović.

Jugoslovenska narodna armija planirala je nabavku 12 helikoptera Ka-28, koja se nije dogodila zbog izbijanja građanskog rata devedesetih godina.

Kako ne bi pali u ruke hrvatskih paravojnih jedinica, helikopteri su se iz baze Divulje kod Splita prebacivali od mesta do mesta.

„Ovi helikopteri bivaju povučeni u dubinu teritorije iz Hrvatske u blizini Mostara. Tu su imali neka ratna dejstva za izviđanje, odnosno korekciju artiljerijske vatre. Zbog izbijanja ratnih dejstava u neposrednoj blizini Mostara helikopteri se prebacuju na svoj konačni bazni aerodrom u Podgoricu. Tokom ratnih dejstava 1999. ovi helikopteri nisu imali nikakvu funkciju“, zaključuje Darko Mladenović.

Od prvobitnih šest, sačuvan je jedan Ka-25 i oba Ka-28. Sva tri helikoptera mogu se videti u Muzeju vazduhoplovstva u Surčinu.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 21. септембар 2024.
15° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи