Problemi automatizacije – pogled ne može biti i na ekranu i na kolovozu

Većina vozača jedva čeka automatsko upravljanje automobilom. Da li je to uvek bezbedno? Primer jednog Nemca, koji će morati da plati kaznu od 200 evra, dovodi u dilemu i vozače i proizvođače. Koristeći ekran osetljiv na dodir tokom vožnje udario je u drvo, i uz novčanu kaznu dobio i zabranu upravljanja automobilom od mesec dana. Nisu pomogle nikakave tvrdnje advokata da se jedino tako mogu uključiti brisači.

Incident je, međutim, otvorio jedno mnogo značajnije pitanje i najavio ozbiljan problem sa kojim bi u budućnosti mogli da budu suočeni vozači, ne samo u Nemačkoj.

Odluka suda znači da je svaki vozač koji tokom vožnje koristi ekran osetljiv na dodir, pa čak i ako su u pitanju nužna podešavanja, poput brzine rada brisača, u prekršaju.

„Po konvenciji u Evropi iz 1952 godine za svaki udes ne može biti odgovoran elketronski uređaj već samo vozač. Zato je i svaki drugi izgovor neprihvatljiv“, objasnio je Danijel Korans, inspektor Evropske komsije.

Od audio-sistema, preko svetala i grejanja, pa do klima-uređaja, u modelima kao što su električni automobili marke „Tesla“, ali i mnogi drugi, za sva ova podešava vozač mora da koristi centralni ekran osetljiv na dodir.

Automatizacija sada podrazumeva češću upotrebu ekrana osetljivih na dodir 

To često podrazumeva skretanje pogleda sa puta i na nekoliko sekundi, pa i duže, što može da bude izuzetno opasno, ali i da se završi tragično.

„Mi sada ne znamo šta da radimo. Vozači hoće automatizaciju i što manje ručki, a ovaj primer pokazuje da se ne može baš sve kontolisati sa jednog mesta. Neki kompromis tražimo“, istakao je Lajonal Mask iz „Tesla motorsa“.

Ako ova odluka posluži kao primer za sve slične slučajeve u budućnosti, automobilska industrija imaće velikih problema.

Jedan od načina da se ova situacija prevaziće biće i veća upotreba glasnovnih komandi u automobilu, ali je pitanje koliko će one biti pouzdane i da li će moći da zamene baš sva podešavanja koja se sada vrše preko ekrana osetljivih na dodir.

broj komentara 5 pošalji komentar
(četvrtak, 13. avg 2020, 13:27) - anonymous [neregistrovani]

E svašta

Ja o ovom problemu govorim i pišem od pojave novog Audija A6 C8, koji nema više ni jedan točkić ni prekidač za razliku od njegovog prethodnika A6 C7, kao i za razliku od konkurencije, BMW-a i Mercedesa, a osnovne komande za klimatizaciju se nalaze na donjem ekranu i ništa se ne može uraditi ’napamet’ već se mora pogledati dole i potpuno skrenuti pogled sa puta da bi se nešto podesilo.
Dakle, kažnjavaju vozače zbog upotrebe mobilnog telefona, koj držimo u ruci u vidnom polju dok je neko konstruisao, proizveo i pustio u prodaju automobil gde vozač mora da skloni pogled sa puta da bi izvršio osnovna podešavanja neophodna u toku vožnje.
E sad, neće niko osuditi Audi u Evropi ali će to sa zadovoljstvom uraditi sudovi u SAD, koji drakonski osuđuju firme iz Evrope i Južne Koreje, kao što je poznati slučaj osude VW u vezi emisije štetnih gasova. Dakle, samo se čeka da neki Amerikanac tako sleti sa puta, polupa auto od 100 000 $ i izjavi na sudu da je morao da skrene pogled sa puta i da sud osudi proizvođača i donese drakonsku novčanu kaznu.

(sreda, 12. avg 2020, 03:40) - anonymous [neregistrovani]

Imam ekran osetljiv na dodir u kolima, ali ga ne volim.

Stvarno moraš da gledaš šta pipaš po ekranu. Ne treba sve da bude na ekranu. Pojačavanje zvuka, tempomat, menjanje stanica na radiu, na volanu... dugmići na konzoli treba da postoje. Da pri vožnji uopšte ne moram da jurim po displeju gde je šta.

(utorak, 11. avg 2020, 15:09) - anonymous [neregistrovani]

Blejac

Samo ti bleji u smartfon, takvi i nisu za drugo al samo dalje od mene na cesti, boga ti.

(utorak, 11. avg 2020, 15:05) - anonymous [neregistrovani]

kom

"Vecina vozaca jedva ceka automatsko upravljanje?" - Pobogu pokazite mi ko su ti "vozaci" koji jedva to cekaju? To ne postoji, to o kome vi pisete to nisu vozaci, to su putnici ti koji to kobajagi jedva cekaju, vozaci na ovo ni ne misle niti bi to mogli da smisle...

(utorak, 11. avg 2020, 12:02) - Posmatrač 2020 [neregistrovani]

Automatsko upravljanje

Automatsko upravljanje postoji odavno. Lepo sedneš u autobus i možeš do mile volje blenuti u smartfon i pri tom ne ugrožavati nikoga.