Najsrećniji narod želi vazduh u prestonici kao na planini

Kopenhagen je jedan od tri najčistija evropska grada – bar kada se meri kvalitet vazduha. Time ipak, nisu zadovoljni. Sreću, zvanično najsrećnijem evropskom narodu, kvari što vazduh u danskoj prestonici nije čist kao na planini. Da taj cilj dostignu, preduzeli su brojne mere.

Bicikli su u Kopenhagenu brojniji od stanovnika. Taj podatak ne čudi, jer su prvi izbor prevoza, zbog rekreacije i čistog vazduha. Otišli su i korak dalje.

Jedno gradilište koje vidite iza mene u Kopenhagenu već nazivaju „urbana planina“. To je buduća skijaška staza i ona se nalazi na vrhu spalionice otpada.

Staza je privukla brojne svetske medije, ali i činjenica da u glavnom gradu Danske nema otpada. Ono što ne recikliraju, spale ili izvoze. Biraju i šta spaljuju.

„U vazduh umesto dima odlazi obična para. Skoro da nema štetnih materija u njoj. Radimo na tome da sve ostatke ugljenika koji emitujemo svedemo na nulu. To bi bilo jedinstveno“, priča Suni Šibej iz spalionice otpada „Amager Bake“.

Danci su evropski pioniri i u načinu merenja zagađenja vazduha. Prvi su uveli „Gugl auto“.

„Merimo u sekundi na svakih 25 metara. Do sada smo imali tri statične merne stanice, ali sa mobilnim merenjem dobićemo tačnu sliku gde su najzagađenije tačke“, objašnjava Rasmus Rehe iz „Solušn laba“.

Ekologija i zelene teme za Dance su važne poslednjih četrdeset godina. Ali leto prošle godine upamtili su kao najvrelije i zato uoči izbora u junu, ovo pitanje postaje centralno.

„Imamo utrkivanja na levom krilu ko ima najzeleniji program i plan. Na drugoj strani, aktuelna Vlada i desnica prepoznaju da uz migrante i penziju, klimatske promene privlače najveći broj birača“, kaže Kristijan Madsen, novinar i politički analitičar.

Podela oko zabrane vozila na dizel i peći na drva

Ipak, oni koji pišu o zelenoj agendi, svedoče da te priče nisu uvek prijatne za danske novinare. Traži se zabrana dva najveća zagađivača – vozila na dizel i peći na drva.

Univerzitet u Danskoj objavio je veliko istraživanje o tome koliko štetnih materija reprodukuju peći na drva, Elen Andersen, novinarka lista Politiken.

„Kada smo to objavili, stigle su mi dve vrste reakcija – onih koji su to podržali, dok su drugi bili vrlo ljuti. Odbijaju da poveruju da je štetno po zdravlje“, ističe Andersenova.

Za Zapadni Balkan važe iste preporuke kao i za Dansku

Stručnjak za zagađenje vazduha Kare Pres Kristensen navodi da ima još izazova, iako je vazduh u Kopenhagenu čistiji nego u drugim evropskim gradovima. „Prioritet je da se uvedu elektro-vozila i da se zabrani loženje na drva“, navodi Pres Kristensen.

Takvu preporuku i bez preciznih merenja Zapadnom Balkanu daje i evropska Agencija za okolinu.

Ketrin Ganzlebeb, predsedavajuća Padne grupe za zaštitu životne sredine, kaže da umesto uglja i drva treba da se koriste drugi obnovljivi izvori energije.

„To je važno i za državu i za lokalni nivo. Posebno za siromašne oblasti, gde su ljudi primorani da nađu što jeftinije izvore grejanja. Drvo i ugalj su vam prvi uzročnici zagađenja u selima i gradovima“, kaže Ganzlebeb.

Andreas Unterstaler, ekspert za okolinu i saobraćaj agencije EU za okolinu, smatra da treba smanjiti ulogu koju automobili imaju u zemljama i u gradovima na Zapadnom Balkanu, jer su oni su među najvećim zagađivačima.

„Sistem javnog prevoza treba da bude napravljen tako da odgovara građanima“, ističe Unterstaler.

Nezadovoljstvo potvrđuje statistika – čak i u čistom Kopenhagenu više od pet stotina ljudi umre godišnje zbog posledica zagađenja vazduha. Brine i što nekoliko stotina oboli.

broj komentara 1 pošalji komentar
(utorak, 30. apr 2019, 15:11) - anonymous [neregistrovani]

Kopehagen

Hvala novinarki na ovoj lepoj i edukativnoj reportazi.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">