Читај ми!

Новица има најочуванијег „стојадина“ у Србији, наследио га од деде и оца

Године 1971, средином марта у Београду је одржан Сајам аутомобила и на њему први пут представљена „застава 101“. Октобра исте године је почела масовна производња овог модела која је трајала до 2008. године.

Готово је свака породица на овим просторима имала популарног „стојадина“. Многи мисле да су „југо“ или „фића“ најпродаванији модели аутомобила, али то није тачно.

„'Фића' и 'југо' су наши најпознатији брендови аутомобила. Сви сматрају да су они најпродаванији, међутим 'стојадин' носи апсолутни рекорд. Он је произведен у највише примерака, 1.273.000, од чега је 224.000 отишло у извоз“, наглашава Новица Марковић, оснивач „Застава 101 клуба“.

„Застава 101“ је био наш први и последњи аутомобил. Први зато што је први модеран хечбек у Европи који је произведен по лиценци „фијата 128“. Потпис носе Данте Ђијакоса и Паоло Боано за дизајн овог аута. Аурелио Ламперди познат по „ферари“ моторима, носи потпис за мотор. Иако има италијанско порекло, „стојадин“ је наш национални аутомобил.

„Производња је кренула скромно, да би се од 1972. убрзавала. Нема породице која га није возила и то је ауто младости многих људи. Нема човека када ме види у мом 'стојадину' да се не осмехне или ми не махне“, додаје Марковић.

Иначе „стојадин“ који Новица свакодневно вози, три прута је био потпуно уништен у саобраћајним несрећама и прешао је 240.000 километара. Купио га је деда. Отац је провео младост возећи га, а сада га је преузео Новица и његови синови. Никада није био гаражиран, али је од првог дана покриван цирадом и до сада их је поцепао скоро четрдесетак.

„Овај аутомобил је стандардни од 1.100 кубика и 55 коњских снага. Брзина је фабрички декларисана на 135 километара на час, али у реалности, ако је добро одржаван ауто, може да пође и много више. Максимум који сам ја измерио је 157 километара на сат, по џи-пи-есу на пробној стази“, наглашава Марковић.

„Стојадини" су преваљивали путеве и по саванама, пустињама, мочварама и разним трновитим пределима, а 14. фебруара 1975. године „Застава“ је организовала храбру и амбициозну експедицију до Килиманџара. Главни носиоци организације су били редитељ Бранко Балетић, професор Милан Ракочевић, дугогодишњи декан Архитектонског факултета, и Бранимир Перић Џо, наш познати рели возач. 

Пет серијских „стојадина“ је скинуто с траке, четири су брендирана и извађена су им задња седишта, а један је био у пуном фабричком сјају, а пут Килиманџара кренули су из Крагујевца. Осим ове експедиције, „застава 101“ је тестирана и на Хималајима на Ротон пасу, стази за тестирање теренских возила на највишој надморској висини на свету, наглашава оснивач Клуба „Застава 101“.

Како саветује гост Шаренице, Новица Марковић, ко жели да уђе у свет олдтајмера прилика је да купи једну „заставу 101“ јер тренутно не коштају много и да је среде, сигурно ће им се исплатити.

Он још ни за какве паре не жели да прода свог „стојадина“. 

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 22. септембар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи