Читај ми!

Музичка рапсодија: 22. Гитар арт фестивал

Овогодишњи, 22. по реду, Гитар арт фестивал, под слоганом Digital Revolution, одржан је од 1. до 5. јуна у Београду. У складу са традицијом коју фестивал негује, београдска публика је и ове године имала прилику да присуствује разноликим наступима врсних светских и домаћих гитариста. Током пет дана фестивала, поред такмичарског програма и мајсторских радионица, организовано је осам концерата различите програмске концепције. У извођачкој шеми овогодишњег фестивала, поред публици добро знаних имена из света гитаре попут Влатка Стефановског, Хоакинa Клерча и Марка Тамаја, место су добили млади и талентовани гитарски виртуози из наше земље: Амалија Милер, Вук Вукајловић и Никола Јелачић.

Музичко путовање је започето енергичним музичко-сценским наступом Музичка рапсодија који је приредио италијански гитарски квартет 40 Fingers. На почетку концерта чланови квартета су на српском језику поздравили бројну публику која их је аплаузом дочекала у Комбанк дворани.

Аплауз и овације нису изостали ни током концерта док је група, позната по сјајној енергији и разноврсном репертоару, изводила неке од својих највећих хитова. Музичко-сценски наступ отворен је аранжманом чувене Пјацолине композиције Либер танго, а након ње ређале су се обраде песама као што су Message in the bottle (The Police), Mamma Mia (Abba), Back in black (AC/DC), Jump (Van Halen) и Bohemian rapsody (The Queen), затим ауторске песме квартета, али и обрада Бетовенове багателе За Eлизу.

Концерт је завршен извођењем песме Hey Jude британске групе The Beatles. Поред сјајног музичког наступа, публика је присуствовала и светлосном спектаклу посебно дизајнираном да прати музички наступ квартета.

Друго вече фестивала било је резервисано за два концерта из циклуса Гитар Арт класика. На првом концерту наступио је португалски гитариста Рубен Бетенкурт. Музикалним и поетичним извођењем дела класичног репертоара, овај млади и талентовани гитариста представио се београдској публици.

Други концерт вечери био је резервисан нашу младу гитаристкињу Амалиjу Милер која је наступила уз пратњу гудачког оркестра Макрис предвођеног диригентом Предрагом Гостом. На концерту је изведен Мегарон концерт за гитару који је компоновао руски гитариста и композитор Никита Кошкин.

Један од најзапаженијих концерата 22. Гитар арт фестивала одржао је Влатко Стефановски који је наступио трећег дана. У жељи да пренесе ,,део свог искуства које је стицао у протеклих педесетак година'', овај гитарски виртуоз својим наступом као да је хипнотисао публику сентименталним извођењем македонских традиционалних песама у комбинацији са савременим роком, док је врхунац концерта била носталгична интерпретација чувене песме Успаванка за Радмилу М, са истоименог албума Бијелог дугмета на коме је Стефановски гостовао.

Стефановском се током концерта као специјалан гост на сцени придружио певач и тромбониста Вукашин Марковић са којим је извео гитарске нумере у аранжману за гитару, тромбон и глас.

Четвртог дана фестивала уприличена су три одлична, и карактером потпуно различита, солистичка реситала у оквиру циклуса Гитар арт класика. Први концерт одржао је најмлађи учесник овогодишњег фестивала и победник такмичења Виртуоз В4+ Вук Вукајловић. Овај млади гитариста је самоувереним и интензивним наступом публици представио своје интерпретације дела класичног репертоара.

Уследио је зрелији и уздржанији наступ младог гитаристе Николе Јелачића. Наступ израелског гитаристе Тала Хурвица може да се посматра као својеврсна круна не само ове вечери, него и целокупног циклуса Гитар арт класика. Интимна атмосфера концерта, сјајна комуникација и однос који је овај извођач остварио са публиком, као и његово бриљантно тумачење дела Сеговије, Баха, Ђулијанија и Клерча, оставили су посебан утисак на све присутне у Великој сали Дома Омладине.

Фестивал је затворен свечаним концертом у Великој дворани Коларчеве задужбине. На концерту су наступили гитаристи Хоакин Клерч, Марко Тамајо, Рафаел Агире и Давид Мартинез уз пратњу Симфонијског оркестра и хора Радио-телевизије Србије којим је дириговао маестро Бојан Суђић. Вече је отпочело извођењем Адађа Томаза Албинонија.

Затим је уследила Клерчова композиција Фантазија на Фаљине вртове за четири гитаре која је замишљена као омаж делу Ноћи у вртовима Шпаније Мануела де Фаље. Реч је о допадљивој и егзотичној композицији писаној 'у маниру' Фаље, у којој композитор користи шпанске мелодије.

Као врхунац не само концерта, већ и целог 22. Гитар арт фестивала, за крај је сачувана премијера дела Успомене из Београда које је Клерч, гитариста и композитор кубанског порекла који живи у ради у Немачкој, посветио оснивачу Гитар арт фестивала Бошку Радојковићу. Част да наступи као солиста припала је врсном гитаристи Марку Тамају.

Клерч је сам истакао да је у композицији желео да оживи балканске теме, према којима осећа велико задовољство и наклоност. Сходно томе, он је искористио четири балканске мелодије које се прожимају са његовим музичким светом. Изузетно атрактиван концерт у коме је деоница гитаре виртуозно третирана, прожет је непрестаном сменом контрастних мелодија и ритмова, чиме је композитор ставио виртуозитет и музикалност извођача у први план.

На основу великог аплауза и овација, чини се да се публици свидео концерт, а посебно његов други став, који је заснован на необичној обради традиционалне песме Едерлези.

Иако је слоган Дигитална револуција ове године више био маркетиншки потез, он јесте најавио и нови пројекат организације фестивала - Гитар арт апликацију - чије креирање је покренуто на основу искуства са пандемијом и 'селидбом' концертног подијума на виртуелну сцену.

Циљ ове апликације јесте пренос програма фестивала, али и умрежавање гитариста и љубитеља гитаре из свих делова света. Двадесет друго издање Гитар арт фестивала остаће упамћено по разноврсном и квалитетном програму, одличним извођачима и организацији фестивала у доба пандемије.

среда, 24. април 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво