Читај ми!

Виктор Иго – светац у вијетнамској религији као даи

Као даи, ван Вијетнама мало позната религијска група оформљена у првој половини 20. века, стопила је утицаје источних и западних духовних традиција и међу свеце вредне поштoвања поред Конфучија, Лао Цеа и Христа уврстила и чувеног француског писца Виктора Игоа. Утицајна је на југу те земље, где је своје богомоље успела да уврсти у редовне туре за стране посетиоце.

У врело подне необична грађевина, хибрид католичке цркве и конфучијанског храма, којој слике светаца, застава и други симболи споља дају оригинални колорит, гута стотине људи у белим, црвеним, плавим и жутим одорама. Они дисциплиновано заузимају места на углачаном блиставом поду светилишта чији је ентеријер фасцинантна комбинација најразличитијих светлих боја: розе, црвене, плаве и зелене, које красе велики олтар, масивне стубове и плафон.

Збуњени, али и заинтересовани, уз покоји усклик дивљења или иронични коментар о укусу творца ентеријера, страни туристи се пењу на балконе одакле ће посматрати службу вијетнамске нове религије као даи. Жене и деца, чланови оркестра и хора тог верског колектива, тада започињу близу сат времена дугу, заносну ритмичну песму са пуно понављања, која води вернике у клањању богу ове монотеистичке религије са примесама будизма, таоизма и хришћанства.

Раскошна грађевина у месту Тај Нин, близу границе са Камбоџом, део је великог комплекса, седишта нове религије као даи, коју су 1926. основали вијетнамски интелектуалци на челу са Нго Ван Ћjеуом и Пам Конг Таком. „Као даи“ (Високи торањ) је, заправо, назив којим припадници ове религијске групе означавају своје божанство, односно указују на његову узвишеност, док је званични назив корпуса њихових религијских схватања и праксе: „Велика религија трећег периода откровења и спасења.“

Ово стога што припадници као даја следе убеђења оснивача те групе који су сматрали да се историја човечанства може поделити у три доба, од којих је последње оно у којем ми живимо – доба откровења и спаса у којем је бог, након дуго времена постепеног откривања истине кроз будизам, таоизам и хришћанство, људима обзнанио коначни пут за спасење у виду синкретичког учења као даија.

Иако монотеисти, попут хришћана и муслимана, припадници као даја верују да је највиши ниво спасења ослобађање од точка живота и смрти, односно од реинкарнације, како то учи будизам, па тако елементи преузети из њега (и хиндуизма) имају нарочито важно значење.

Велико поштовање указује се и таоистичким мудрацима са Лао Цеом на челу, а међу свеце као даија убрајају се и велики кинески филозоф Конфучије, вијетнамски просветитељ и мудрац из 16. века Нгујен Бин Кијем, оснивач модерне кинеске нације Сун Јатсен, али и Исус Христос и француски писац Виктор Иго, што верно одсликава религијску и друштвену стварност Вијетнама из прве половине прошлог века, када се та, превасходно будистичка земља са јаким таоистичким, конфучијанским и католичким утицајима налазила под колонијалном управом Француске.

У таквој, свеобухватној доктрини видљиво је и свесно настојање оснивача Као даија да формулишу учење које ће бити прихватљиво за најшире друштвене слојеве у Вијетнаму, односно људе различитог религијског и етничког порекла.

Иако се овај синкретички подухват неколицине вијетнамских интелектуалаца може учинити вештачким, њихов приступ у стварању нове религије показао се успешним, па се процењује да данас у Вијетнаму има између два и три милиона присталица Као даја, који углавном живе у јужном и централном делу земље.

„Нова религија“ је не само општи лаички израз за млађе религије, већ и стручни термин за религијске покрете и групе настале отприлике од друге половине 19. века до данас, који се користи у друштвеним наукама да би се разликовале традиционалне, вековима присутне и у одређеном друштву одомаћене религије, попут хришћанства, ислама, будизма или конфучијанства, од новијих изданака и варијетета тих религија, али и од сасвим оригиналних духовних творевина модерног и савременог доба.

Као даи, поред вере у бога и реинкарнацију, проповеда и ненасиље, вегетеријанство и поштовање предака, те тврди да се свемир састоји из 36 небеских сводова са укупно 72 планете од којих је Земља 68. Виши небески ступњеви могу се достићи кроз реинкарнацију у наредним животима, при чему конкретно место поновног рођења зависи од религијске обуке и духовног усавршавања у овом животу.

Верници се према степену достигнутог савршенства деле у категорије чији је спољни индикатор боја огртача који носе. Интересантно је и то да је симбол бога у овој религији велико око које подсећа на масонски симбол који се може видети и на полеђини доларских новчаница.

петак, 26. април 2024.
18° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво