Враћање традицији – навигација уз помоћ звезда

Џи-пи-ес технологија стално напредује, а људи све мање могу да замисле свакодневицу без оваквих система. Многи се при одласку на пут у непознато место ослањају на разне апликације за навигацију или мапе на интернету. Шта би се десило када би џи-пи-ес нестао? Сви би били помало збуњени и узнемирени.

Улози су знатно већи за оне чији посао захтева да лете борбеним авионом или управљају носачем авиона, због чега је америчка Поморска академија одлучила да поново уведе наставу о кретању уз помоћ неба и звезда. У свакодневном животу сви постају мало фрустрирани када џи-пи-ес не ради или на неколико минута изгуби везу, али морнарица је, уместо због случајних нефункционисања такве опреме, забринута због много озбиљнијих проблема – намерних сајбер напада који би виталне системе за навигацију могли да учине бескорисним, наведено је у извештају Вашингтон поста.

Системи за навигацију се ослањају на рачунарске мреже, а хакери су све способнији да се инфилтрирају. Ако већ постоји начин да се даљински искључи аутомобил док га неко вози, онда је то разлог да морнарица има резервни план за случај да се нешто поквари у систему џи-пи-еса. Схватили су да је, у времену нових технологија, њихов резервни план поморска традиција стара стотинама година. Међутим, да ли је навигација помоћу неба прецизна? Када се узме у обзир да је граница за људске грешке велика, да оријентација према кретању звезда и даље захтева употребу секстанта, сата и мапа, као код неких старих истраживача, све се то чини помало несигурно, иако је потпуно легално. Према Удружењу власника авиона и пилота (АОПА), као највећем удружењу авијације које постоји, добро обучен небески навигатор може брзо да обради небеске податке да би његов авион или брод стигао са око два минута кашњења. У свету пуном прецизних рачунара два минута је много времена. Међутим, важно је напоменути да у морнарици воде рачуна о томе да пилоти и морнари имају резервне вештине да заврше своје задатке или да се врате кући ако се нешто деси.

Према агенцији НАСА, џи-пи-ес има свој прави почетак шездесетих и седамдесетих година, када је америчка војска покренула серију сателита за праћење положаја нуклеарних подморница. Овај систем је коначно порастао на 24 сателита 1993. године и тек тада је радио много боље. Године 1996. америчка морнарица је одлучила да прекине наставу небеске навигације на Поморској академији, највероватније због развоја овог система. Две деценије касније морнарица је схватила да сигурност иде уз стари начин навигације. Не може да буде баш прецизан или да се лако употребљава, али барем хакер на неким далеким локацијама не може да промени небо над пилотом.

Као и свака вештина, навигација помоћу неба је нешто што долази са много праксе. Морнари на Поморској академији мораће редовно да увежбавају ове вештине уколико намеравају да знају како да их користе у ванредним ситуацијама. На неки начин, небеска навигација је као рачунање уз помоћ оловке и папира. Наравно, имамо калкулаторе који нам данас много помажу, али то не значи да је одбацивање старе школе у реду.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
15° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи