Читај ми!

Обуците се прикладно: Лондонска изложба слави 60 година костима из филмова и ТВ серија

Од мокре кошуље Колина Ферта у филму „Гордост и предрасуде“ до сафари одела Мерил Стрип у филму „Моја Африка“, у лондонском Музеју моде и текстила приређена је изложба „Коспропа“, легендарног студија специјализованог за израду костима из различитих историјских епоха, који је постао синоним за облачење култних ликова у награђиваним филмовима и телевизијским серијалима.

„Коспроп“ је променио начин на који се костими дизајнирају и креирају. Основао га је 1965. године Џон Брајт, добитник Оскара и награде БАФТА. Кроз свој рад као костимограф, модни креатор, саветник, колекционар и историчар, Брајтова интелигенција и око за детаље присутни су у бројним филмским, телевизијским и позоришним продукцијама.

Жеља му је била да одећа у филмовима и серијама буде што реалистичнија. „Убеђен сам да ако одећу учинимо што аутентичнијом, она ће бити универзална“, говорио је Брајт. „Истина је истина за сва времена.“

Током протеклих 60 година, та релативно једноставна мисија довела је до стварања неких од најзначајнијих костима свих времена: кошуље из доба Регентства која је, једном поквашена, претворила Колина Ферта у срцеломца у филму Гордост и предрасуде из 1995. године; сафари одела Мерил Стрип у филму Моја Африка из 1985. године, које је на крају инспирисала безброј модних писта; рашчупаног одела Џонија Депа из Пирата са Кариба са почетка 18. века, толико вешто запрљаног да практично можемо да осетимо мирис кроз екран.

Ова јединствена изложба приказује многе костиме који никада раније нису виђени у јавности. Костими Хелен Бонам Картер из филма Соба с погледом, Меги Смит из Даунтонске опатије, Лесли Менвил из филма Госпођа Харис иде у Париз.

Сви ови костими били су резултат неуморног истраживања и занатског рада високо обучених мајстора из „Коспропа“, који користе материјале и технике из исте епохе како би постигли филмски реализам.

Сви ти костими, и десетине других, сада су изложени у Музеју моде и текстила у јужном Лондону као део 'Costume Couture', нове изложбе која слави 60 година Брајтовог револуционарног рада у „Коспропу“.

„'Коспроп' је нудио нешто на шта су филмски ствараоци реаговали – желели су више реализма у свом раду“, наглашава историчар филма и кустос изложбе, Кит Лодвик. „Коспроп је омогућио глумцима да се трансформишу у другу особу.“

Изложене су одевне комбинације из целокупне историје „Коспропа“, са нагласком на многе добитнике Оскара за најбољи костимографски дизајн на којима је студио радио, укључујући филмове Соба с погледом, Хауардсов крај из 1992. године и Мале жене из 2019. године.

Брајт напомиње да обим изложбе омогућава многим генерацијама занатлија које су радиле у „Коспропу“ да се присете продукција које су их инспирисале да уђу у свет костимографије.

Изложба 'Costume Couture' је сведочанство посвећености „Коспроповог“ тима: неки од изложених предмета, попут вишеслојне хаљине из шездесетих година 19. века из Нетфликсове адаптације серије Леопард из 2025. године, направљене су за статисткиње и као такве су се можда појавиле у позадини сцена само на делић секунде.

Многе технике које користи „Коспропово“ особље више нису уобичајене у пракси ван атељеа високе моде модних кућа као што су „Шанел“ и „Диор“. Брајт наглашава да је важно одржати ове технике у животу у ери којом доминира јефтин машински рад, „јер је прошлост увек оно на чему градимо будућност – добро је имати конац који нас води из прошлости у будућност“, сматра чувени костимограф.

уторак, 30. септембар 2025.
13° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом