недеља, 10.08.2025, 16:36 -> 16:43
Извор: DW (Дојче веле)
Аутор: Каролине О. Јебенс
Рециклажа културе: Зашто се сервирају подгрејане деведесете?
Година је 2025, али се чини да је индустрија културе и забаве и даље потпуно усмерена на свет пре преласка у нови миленијум. Зашто се стално призивају стари хероји, рециклирају познати стари садржаји?

У биоскопима се приказују Парк из доба Јуре и Немогућа мисија, Сара Џесика Паркер се појављује као Кери Бредшо (Секс и град), „Оејзис“ су на турнеји, Кејт Мос је лице модне кампање, а Памела Андерсон је звезда тренутка: година је 2025, али исто тако могла би да буде било која година из деведесетих.
Било да је реч о филмовима, серијама, моди или музици – свуда се сусрећемо са познатим стварима. Културна индустрија се и даље ослања на свет пре 2000. године. Оно што је тада било успешно, поново се покреће.
Зашто се разним пројектима призивају сви ти стари хероји? Зар последњих 30 година нису донеле довољно новог?
Све само носталгија? Деценија пуна наде
Један од разлога за свеприсутност деведесетих јесте носталгија за тим временом. Хладни рат је био завршен, било је више равноправности, а људи су се надали да ће информатичка револуција и глобализација учинити свет демократскијим и једноставнијим.
Захваљујући ВХС-у, ЦД-у, ДВД-у и МП3 формату, филмови, серије и музика из тог периода постали су доступни широм света. Интернет је архивирао забаву из тог времена боље него било коју деценију пре тога.
Деведесете су уједно биле последња деценија без паметних телефона и стриминга. Док данас свако може да приступи музици и филмовима у било ком тренутку, тада су се нова издања албума ишчекивала са узбуђењем, а летњи блокбастери су били прави догађаји. Филмски хитови као што је Парк из доба Јуре и успешни бендови попут „Оејзиса“ и даље одзвањају у колективном сећању.
Познато се добро продаје
То што култура деведесетих данас толико доминира није само због носталгије. Ради се о ширем тренду у индустрији забаве – да се ослања на оно што је већ познато. Десет најуспешнијих филмова на свету 2024. били су искључиво наставци, претходнице постојећих филмова, римејкови или део већ постојећих франшиза.
То што се баш филмови из деведесетих поново снимају, има везе и са тим што је тадашња индустрија створила велике филмске звезде: Џулија Робертс и Том Хенкс су били гаранција успеха. Истраживање које је 2023. спровела агенција Нешнал рисрч груп показало је да су међу 20 глумаца који највише привлаче публику у биоскопе – већина управо звезде из деведесетих.
На врху листе био је Том Круз, а просечна старост износила је 58 година. Ранг-листу ове године предводи седамдесетогодишњи Дензел Вошингтон – само троје од 25 филмских звезда има 40 година или мање, а убедљиво најмлађа међу њима је Зендаја, са 28 година.
Због франшиза које су доминирале последњих година, нови глумци су постали замењиви. Звезде из деведесетих, међутим, препознају се широм света, и то кроз више генерација. И манекенке тог времена, попут Кејт Мос, имају висок степен препознатљивости. Ангажују се за кампање или лансирају сопствене колекције и линије производа.
Од култа до вредности бренда
Поред тога, индустрија се све више ослања на носталгичне пројекте: такозвана интелектуална својина, која настаје кроз књиге, серије, филмове, стрипове или видео-игре, треба да се искористи у свим могућим форматима. Хари Потер је таква мега-франшиза која се сада поново покреће у форми серије.
Јер оно што је већ познато, публици је блиско. А оно што је култно – добро се продаје.
С обзиром на сталну поплаву нових медија, све је теже пробити се са нечим новим. Продукцијске куће и компаније зато избегавају ризик и ретко се одлучују да представе нешто ново.
Стално оживљавање старих прича представља и одговор на растуће захтеве потрошача. Пошто је тешко истаћи се у маси садржаја који се могу индивидуално конзумирати, прибегава се познатом. Крајем 2024. велике стриминг платформе су у трећини свог садржаја нудиле продукције које су била рециклажа познатог, док је Дизни+ имао скоро половину таквог садржаја.
Доминација генерације Икс?
Наравно, од деведесетих су се појавиле нове музичке звезде, филмски јунаци и супермодели. Али они су у директној конкуренцији са претходном генерацијом. Америчка ауторка Глинис МекНикол написала је у Њујорк тајмсу: „Људи које смо довели на власт и култура коју смо створили тренутно имају огроман утицај на свет."
То се може тумачити и позитивно: посебно за глумице и манекенке старије од 50 година, то би могла бити пожељна промена. Памела Андерсон управо започиње своју другу каријеру.
Ипак, питање је да ли је доминација младости у поп култури заиста нарушена: данас је лако подмладити постарије иконе, користе компјутерски генерисане слике (CGI) и вештачка интелигенција.
Ако се хероји деведесетих стално враћају у своје старе улоге, поставља се питање: шта долази после тога? За Тома Круза овог лета то је била последња Немогућа мисија, а и прича Кери Бредшо дефинтивно је испричана трећом сезоном И баш тако. А ни диносауруси не могу бесконачно да се оживљавају.
Коментари