петак, 12.09.2025, 10:50 -> 10:54
Извор: ДОЈЧЕ ВЕЛЕ (DW)
Зашто немачки произвођачи мењају дизајн електричних возила?
Електрични аутомобили требало би да представљају будућност. Зашто се онда немачки произвођачи враћају дизајну из прошлости? Одговоре тражимо на минхенском сајму IAA Mobility.

Када главни дизајнер „Фолксвагена“ Андреас Минт погледа електрични ID.Polo, он види пријатељско, познато лице. И управо је то поента. Минт на Сајму аутомобила IAA у Минхену описује заокрет од футуристичког и минималистичког дизајна ранијих ID модела ка већ опробаном дизајну. „Када погледате ово лице, оно делује оптимистично“, рекао је Минт, показујући предњи део аутомобила. „Подстиче позитивна осећања. Све линије иду навише, тако да изгледа пријатељски, позитивно и оптимистично.“
Сличан приступ може се видети широм овогодишњег сајма IAA Mobility, где европски произвођачи аутомобила размишљају о новом приступу дизајну и маркетингу електричних возила.
Суочени с изазовима у повећању привлачности својих модела, многи сада дају предност препознатљивости бренда над новитетима
„Добродошли кући“
„Мерцедес“ је такође најавио спајање дизајнерских праваца за моторе с унутрашњим сагоревањем и електрична возила у будућим моделима. Њихов слоган „Добродошли кући“ долази у тренутку када бренд обележава скоро 140 година постојања.
И док је Бе-Ем-Веов нови ix3 електрични SUV импресивно модеран споља и изнутра, његова чувена маска хладњака коју популарно зову „бубрези“ – инспирисана је серијом из 1960-их, која се звала „Нова класа“.
Али код „Фолксвагена“ је промена највидљивија. Неколико дана пре сајма компанија је објавила да укида нумеричко именовање ID породице. Почело је са ID.2, који се сада зове ID.Polo, по моделу познатом генерацијама европских возача.
„Морате остати модерни, бити корак испред“, рекао је Томас Шефер, извршни директор бренда „Фолксваген“ и надређени Андреасу Минту. „Али исто тако морате остати верни бренду.“
Возило такође више личи на класични поло, са ужим профилом, израженијим линијама и откривеним блатобранима. У ентеријеру се враћају физичка дугмад за управљање функцијама као што су клима уређај – на захтев купаца.
Спољашњост укључује и дебља задња светла, рекао је Минт, као један од детаља који треба да сугеришу робусност. „Изгледају као дебело стакло, као чаше за виски, знате на шта мислим? Нису као чаше за шампањац, које се лако разбију.“
Повратак основама
За компанију из Волфсбурга овај дизајн представља неку врсту повратка. „Фолксваген“ је озбиљно почео производњу електричних возила тек након дизел скандала 2015. године. Нови извршни директор Херберт Дис био је заговорник трансформације и отворени обожавалац Илона Маска, који је тада претварао „Теслу“ у највећег светског произвођача електричних аутомобила – позиција коју је и „Фолксваген“ отворено желео.
Дис је задржао и улогу шефа бренда „Фолксваген“ (технички одвојена функција) како би надгледао дизајн и лансирање првог електричног аутомобила развијеног од нуле – ID.3.
Тадашњи шеф дизајна изјавио је да је изглед хечбека, са закривљеним панелима и мањком оштрих линија, требало да представља раскид с прошлошћу.
Али „Фолксвагенов“ први корак није био сигуран. Софтверски проблеми умањили су атрактивност возила и дуго оптерећивали бренд, што је 2022. коштало Диса функције.
Серија ID јесте постала међу најпродаванијим електричним возилима у Европи, али је укупна продаја и даље испод очекивања. Према подацима европске ауто-индустрије тржишни удео је мањи од 16 одсто, а раст је последњих година успорен.
Стварање „правог Фолксвагена“
Када је Шефер преузео бренд „Фолксваген“ 2022. године, супротставио се тадашњој ID стратегији дизајна и маркетинга. „Када сам разговарао са тимом, питао сам: Шта морамо да урадимо да опет направимо прави Фолксваген“, рекао је Шефер у интервјуу за Дојче веле.
Дизајн је био кључни део одговора. Шефер је 2024. године отпустио тадашњег шефа дизајна и запослио Минта. Он каже да су шефова упутства била јасна: „Желео је прави, истински Фолксваген“.
Компанија сада полаже наде у његов рад. ID.Polo дели погонски систем са још пет модела које ће „Фолксваген“ представити у наредним месецима, укључујући GTI варијанту, као и нове моделе из „Шкоде“ и „Купре“.
Успех на основу обима производње и продаје сада је кључна за произвођача, који се суочава с конкуренцијом јачом него икада. Кинески произвођачи постају озбиљни такмаци, а и сама идеја електричних погона је све контроверзнија, посебно са растом популистичке политике и повратком Доналда Трумпа на председничку функцију у САД.
За дизајнера Минта, та контроверза је још један разлог да се фокусира на оно што назива дизајном „уздизања“. Верује да ће купци разумети његову намеру са моделом ID.Polo – чак и ако то не умеју да је објасне.
„Понекад то не морате ни да објасните", рекао је Миндт. „Људи то осећају срцем“.
Коментари