Све краћи век трајања електричне и електронске робе, отпад пет пута брже расте од рециклаже
Годишње се у свету произведе више од две милијарде тона чврстог отпада. Производи имају све краћи век трајања и све брже постају отпад. Процењује се да ће до 2030. године само количина електричног и електронског отпада прећи 80 милиона тона годишње. Европска унија је увела низ регулатива којима жели да побољша квалитет електричних и електронских уређаја како би се смањила количина електронског отпада, продужио век трајања уређаја и подстакла рециклажа. Оне ће бити унете и у нови Закон о заштити потрошача, који би у Србији требало да се усвоји до краја године.
Некада су фрижидери, шпорети, веш машине, усисивачи, трајали деценијама. Данас често трају таман толико колико важи гаранција, па и много краће, жале се купци.
Електронски и електрични отпад је најбрже растући отпад у свету. Расте пет пута брже од документоване рециклаже тог отпада, показују подаци Глобалног мониторинга електронског отпада УН. Од 2010. до 2022.године забележено је повећање од 80 одсто.
На путу је повећање од још 32 одсто, на 82 милиона тона 2030. године. Тај отпад садржи токсичне материје које загађују планету, али и драгоцене материјале, а у њему су протраћене милијарде долара стратешки вредних ресурса. Рециклира се петина тог отпада, а остатак завршава на депонијама, у неформалној рециклажи која често значи спаљивање ради вађења метала.
"Иначе и на нивоу ЕУ препознато је да се профит ставља испред потрошача и због тога је Директива о непоштеној пословној пракси модернизована. У јануару 2024. године је и изгласано у Европском парламенту да се та директива почне примењивати и то значи да ћемо и ми као земља кандидат за приступ ЕУ такође ту директиву да имплементирамо у наше законодавство.Она се односи управо на забрану уграђених кварова и програмирано застаревање техничких производа", рекла јеВесна Перинчић, Републичка унија потрошача.
И у Србији се сваке године повећава количина отпада, чему доприноси и краћи век трајања производа, а за то су одговорни произвођаћи. Према подацима Министарства трговине, прошле године је евидентирано 9.700 приговора незадовољних купаца.
"Потрошачи се највише жале на обућу, на белу технику, на одећу, на мобилне телефоне. Потрошач приликом изјављене рекламације има право да ако се производ покварио у року од три дана има право да захтева поврат новца или раскид уговора, има право да захтева и замену и оправку", рекла је Слађана Петровић, начелница Одељења за заштиту потрошача у Министарству трговине.
Ако купац није задовољан начином решавања рекламације може да се обрати Министарству трговине и Удружењима за заштиту потрошача.
"Утврђено је да производи трају одређено време, колико је рок гаранције, после тога се производи бесповратно покваре и могу да се баце, чиме се гомила технички отпад. Управо због тога је донета та директива о непоштајној пословној пракси, односно усвојена и обавеза је да се имплементира у законодавство земаља ЕУ и кандидата, па и наше земље", наводи Весна Перинчић, Републичка унија потрошача.
Такође, биће забрањено да се истичу ознаке- еколошки прихватљиво, биоразградиво, енергетски ефикасно, уколико не постоје сертификати који потврђују да је то заиста тако. То ће умногоме побољшати положај потрошача и смањити гомилање техничког отпада.
"Законом за заштиту потрошача је иначе предвиђено да је трговац у обавези да предуговорно информише потрошача. То значи да пре него што склопи уговор са потрошачем да га обавести на који начин он може, у смислу дуготрајности производа, да набави делове, где може да набави делове, ко ће да сервисира тај његов производ и након престанка те законске гаранције и те саобразности", рекла је Слађана Петровић, начелница Одељења за заштиту потрошача у Министарству трговине..
Потрошачи се често доводе у заблуду, заведени робном марком. Није тајна да се као исти бренд земљама које су источно тржиште, продају производи који су знатно лошијег квалитета.
Коментари