Читај ми!

Турбуленције у авиону – како настају и колико су опасне

Путовање авионом и турбуленција ваздуха присутни су на многим летовима, нарочито на дугим релацијама. Тај осећај у кабини изазива непријатност, а код неких путника и нелагодност и страх током путовања.

Турбуленције у авиону – како настају и колико су опасне Турбуленције у авиону – како настају и колико су опасне

На лету авио-компаније "Сингапур ерлајнс" један путник је изгубио живот, а повређено је више од 30 путника због турбуленција током лета.Како су навели стручњаци који се баве овим појавама, мала је вероватноћа да ће турбуленција на авио летовима довести до повреда путника или оштећења авиона.Ипак, поменути догађај донео је забринутост.

„Смртни случајеви због турбуленције на комерцијалним летовима су веома ретки“, рекао је Пол Вилијамс, професор атмосферских наука на Универзитету Рединг у Великој Британији.

Шта је турбуленција ваздуха и како настаје?

Постоје четири нивоа турбуленције – лагана, умерена, тешка и екстремна.У случајевима слабе и умерене турбуленције, путници могу да осете затезање појаса, а лагани предмети у кабини могу да се померају.

Међутим, у озбиљнијим случајевима ова појава може да доведе до тога да се путници "бацају" по кабини, што може довести до тешких повреда или смрти.

„Турбуленције на летовима могу бити узроковане олујама и јаким ваздушним струјама које се називају млазне струје“, наводи Вилијамс.

На лету Сингапур ерлајнса настала турбуленција чистог ваздуха, тешко да је могла да се избегне, јер се она не појављује на метеоролошком радару у пилотској кабини.Она настаје кретањем ваздуха због атмосферског притиска, млазних струја, ваздуџа у планинским подручјима, фронтовима хладног или топлог времена или грмљавином“, наводи се на веб страници Федералне управе за ваздухопловство (ФАА).

Федерална управа за ваздухопловство, метеоролошки тимови авио-компаније или други пилоти који лете понекад унапред упозоравају пилоте на извештаје о турбуленцијама. Међутим, до турбуленције може доћи и без упозорења.

Колико су турбуленције опасне?

Према подацима ФАА авионима се превезе око четири милијарде путника на годишњем нивоу. У турбуленцијама је у периоду од 2009. до 2021. године повређено 30 путника и 116 чланова посаде, па се на основу овог податка закључује да су турбуленције ваздуха ретке.

Пошто авио-компаније нису обавезне да пријаве лакше повреде путника, укупан број повреда је непознат.

Смртни случајеви, као што је инцидент на лету Сингапур ерлајнса, такође су изузетно ретки. На лету Јунајтед ерлајнса из Токија за Хонолулу, у децембру 1997. године од турбуленција је страдала једна особа.

Марк Просер, истраживач метеорологије на универзитету истакао је да турбуленције авионске летове могу да учине непријатним за путнике и посаду, као и да могу да буду опасне.

Авио-компније би требало да размишљају како да победе турбуленције током летова. Авиоиндустрију САД оне на годишњем нивоу коштају између 150 и 500 милиона долара, јер лет кроз турбулентни простор оштећује авион и повређује путнике“, рекао је Марк Просер.

Клима и турбуленције у ваздуху

Студија Универзитета у Редингу објавила је да су се јаке турбуленције повећале за 55 одсто у последње четири деценије због утицаја климатских промена.

У извештају који је објављену јуну 2023. године, утврђено је да је на просечној тачки изнад северног Атлантика, једној од најпрометнијих рута летења на свету, укупно годишње трајање јаких турбуленција порасло за 55 одсто између 1979. и 2020.године.

У студијама које су рађене наводи се да би турбуленције чистог ваздуха „могле да се удвоструче или утроструче у наредним деценијама“.

„Уобичајено је да на трансатлантском лету можете очекивати 10 минута турбуленције. Мислим да би се за неколико деценија ово могло повећати на 20 минута или на пола сата”, рекао је Вилијамс.

Важно је напоменути да појас треба носити током лета, сем одласка до тоалета, јер је немогуће предвидети када ће авион „упасти“ у турбулентни ваздух.

Како турбуленција оштећује авион?

У условима екстремне турбуленције, „ када ваздух баца авион и тешко га је контролисати, може да настане физичко оштећење на летелици.

На којим рутама има највише турбуленција?

Турбуленција може да се појави на било којој висини лета, неке области у свету познате су по јаким турбуленцијама ваздуха.

Према анализама сајта Турбли који се бави предвиђањима турбуленција у ваздуху, и проучавањем 150 хиљада различитих рута летења откривено је да су најопаснија путовања између Сантјага и Међународног аеродрома Виру Виру у Боливији. На другом месту је рута летења од казахтанског Алматија до киргистанског Бишкека.

недеља, 16. јун 2024.
24° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије