Анализа фосилизираних костију пронађених 1987. године у Кини указује на то да је сауропод из доба јуре био животиња са најдужим вратом откривена до сада.

„Гаргантуан“: Фосили пронађени у Кини открили диносауруса тешког 70 тона који је имао врат од 15 метара „Гаргантуан“: Фосили пронађени у Кини открили диносауруса тешког 70 тона који је имао врат од 15 метара

Диносаурус који је лутао источном Азијом пре више од 160 милиона година проглашен је кандидатом за животињу са најдужим вратом познатим до сада, пише Гардијан.

Нова анализа костију са врата и лобање открила је да је диносаурус, познат као Mamenchisaurus sinocanadorum, имао врат дуг 15 метара, или један и по пут дужи од двоспратног аутобуса.

Фосилизовани остаци створења пронађени су 1987. из стена старих 162 милиона година у аутономном региону Синђанг Ујгур на северозападу Кине, али су научници тек недавно поново проценили пуну дужину врата животиње.

Диносаурус је био један од огромних сауропода биљоједа који је нарастао до 50 метара од њушке до репа и тежио је више од 70 тона. Упркос томе што је од звери остало само неколико костију, истраживачи су успели да процене дужину њеног врата упоређујући остатке са потпуним фосилима који припадају блиско повезаним диносаурусима.

Mamenchisaurus sinocanadorum би могао бити сауропод са најдужим вратом откривен до сада, али постоји велика вероватноћа да су постојали већи, дужи сауроподи који су лутали око касне јуре на простору данашње Кине“, рекао је Ендрју Мур, палеонтолог са Универзитета у Њујорку.

„Осим ако нисмо вољни да верујемо да смо случајно открили највећег појединачног сауропода који је постојао, наша подразумевана претпоставка увек би требало да буде да је било и већих животиња. Можемо само да се надамо да су се неки од ових титана фосилизирали и само чекају да их открију палеонтолози.“

Дугачак врат је био једна од основних карактеристика тела која је омогућила сауроподима да достигну такве гигантске размере. То је омогућило животињама да пасу док стоје на једном месту, што значи да су могле да узимају тоне хране без трошења много енергије. Дугачак врат је можда помогао животињама да се охладе повећањем њихове површине – трик који слонови постижу својим великим ушима.

Животни стил сауропода био је импресивно успешан, еволуирао је рано у историји диносауруса и трајао до последњих дана њихове владавине током догађаја масовног изумирања изазваног ударом астероида пре 66 милиона година. Једини диносауруси који су преживели су преци савремених птица.

Како су сауроподи еволуирали са тако дугим вратовима и великим телима, а да се нису срушили под сопственом тежином, збунило је научнике откако су пронађени први фосили животиња. Али рендгенски снимци фосила Mamenchisaurusa показују да су пршљени били лагани и шупљи, а ваздушни простори су чинили две трећине до три четвртине њихове запремине. Сличне карактеристике скелета се виде код птица које смањују тежину да би летеле. На сауроподима, тако лагани скелети били би подложнији ломовима, али животиња је имала вратна ребра у облику шипке – коштане продужетке пршљенова која су учвршћивали врат и побољшала његову стабилност.

Једна од најзначајнијих чињеница о огромним сауроподима је то колико су њихове кости лаке“, рекао је др Мур.

„Као и њихови живи рођаци, птице, сауроподи су имали плућа способна да потисну кост и замене тешку срж и коштано ткиво ваздушним простором. Овако лагана конструкција била би критична за олакшање огромних вратова највећих сауропода@.

Рад је објављен у Journal of Systematic Palaeontology.

петак, 29. март 2024.