Два нова минерала откривена на метеориту који је пао на тло Сомалије

Канадски научници на прагу су, како кажу, феноменалних открића – из метеорита који је пао на сомалијско тло већ су успели да издвоје два нова минерала, а изгледа да ће бити и трећег.

Тим истраживача у Канади каже да је открио два нова минерала, а потенцијално и трећи, након анализе комада метеорита тешког 15 тона који је пао у источну Африку.

Метеорит широк нешто преко два метра, што га чини деветим по величини међу документованим метеоритима, ископан је у Сомалији 2020. године.

Локални узгајивачи камила кажу да је метеорит познат већ генерацијама становника те области и да су га у својим песмама назвали сумрак.

Западни научници су, међутим, стену приспелу из свемира назвали Ел Али јер је пронађена у близини града Ел Али, у региону Хиран.

Комад метеорита на бази гвожђа, тежине 70 грама, послат је на класификацију стручњацима Универзитета Алберта, који има колекцију делова небеских тела.

Др Крис Херд, професор на одељењу за науке о земљи и атмосфери и кустос универзитетске збирке метеорита, рекао је да је док је класификовао стену приметио необичне минерале. Херд је замолио Ендруа Локока, шефа универзитетске лабораторије за електронске микросонде, да то истражи.

„Првог дана када је урадио неке анализе, рекао је: 'Имате најмање два нова минерала унутра'. То је било феноменално. Углавном је потребно много више посла од тога да се каже да постоји нови минерал“, прича Херд.

Према његовим речима, слични минерали створени су у лабораторији осамдесетих година прошлог века, али никада није забележено да се појављују у природи.

Значај и примена новооткривених минерала

Херд наводи да би нови минерали могли да помогну да се открије како функционише „лабораторија природе“, као и да можда имају још непознату примену.

Трећи потенцијално нови минерал и даље се анализира.

„Никада нисам мислио да ћу бити укључен у описивање потпуно нових минерала само захваљујући раду на метеориту. То је оно што ово чини узбудљивим: у овом конкретном метеориту имате два званично описана минерала која су нова за науку. Названи су елалит, по локацији метеорита, и елкинстантонит, по Линди Елкинс-Тантон, главном истраживачу Насине предстојеће мисије под називом 'Psyche' која има за циљ да пошаље свемирски брод на астероид богат металима“, објашњава Херд.

„Линди је много истраживала процес формирања језгра планета, а најближе томе су метеорити који су сачињени од велике количине гвожђа. Зато има смисла назвати минерал по њој и на тај начин препознати њен допринос науци“, нагласио је Херд.

Научници са Универзитета Алберта желели би да испитају друге узорке истог метеорита, али будући да се они често купују и продају на међународним тржиштима и, како наводи Херд, има индиција да је пренет у Кину, то можда неће бити могуће.

уторак, 23. април 2024.