„Џејмс Веб“: Космички пешчани сат открива како се рађа звезда

Космички догађај изазван активношћу једне веома младе звезде „ухваћен“ је на најновијој очаравајућој слици са Насиног свемирског телескопа „Џејмс Веб“.

Протозвезда скривена је од погледа у чвору тамног облака гаса и прашине који се распоредио у облику пешчаног сата. Тамна линија преко средине је протопланетарни диск - густ гас и прашина, који би у будућности могли да формирају планету - отприлике величине нашег Сунчевог система.

Светлост протозвезде шири се изнад и испод овог диска, наводи се у саопштењу Насе.

Пред протозвездом је дуг пут док не постане „права" звезда, а Л1527, како она и њен облак добили име, стари су око 100.000 година - што значи да је у питању релативно младо небеско тело у поређењу са нашим Сунцем, које је старо око 4,6 милијарди година.

Плави и наранџасти облаци на слици оцртавају шупљине које настају када се материјал удаљава од протозвезде и судара се са другим околним материјалима.

Живе боје маглине видљиве су само у инфрацрвеном светлу које детектује Вебова инфрацрвена камера. Инфрацрвено светло је невидљиво људском оку, што овај телескоп чини посебно важним за откривање скривених аспеката универзума.

Плава подручја су тамо где је слој прашине најтањи. Што је слој прашине дебљи, плава боја полако постаје наранџаста.

Пошто различите турбуленције инале спречавају формирање нових звезда, које би се формирале, као резултат тога, протозвезда доминира простором, заузимајући велики део материјала за себе, објаснили су стручњаци.

Протозвезда још увек не генерише сопствену енергију нуклеарном фузијом водоника, што је суштинска карактеристика звезда. Њен састав - скуп врелих гасова, такође је нестабилан.

Нова слика „Џејмса Веба" пружа увид у то - како су наше Сунце и соларни систем изгледали у својој раној фази.

Почетком октобра „Џејмс Веб опет је одушевио приказима Нептуна и „искричаве" галаксије. Фотографија коју је снимио открива неке од најстаријих звезда и галаксија у универзуму, укључујући и ону која изгледа као да избацује искре.

субота, 20. април 2024.