петак, 24.04.2020, 14:39 -> 14:55
Извор: PTC
Аутор: Маријана Вук Мрђа
Како поспешити социјално функционисање и комуникативност током ванредног стања код детета са сметњом у развоју
У измењеним условима током ванредног стања важно је да будете креативни и усмерени на то да на алтернативни начин, путем иновативних садржаја, поспешујете социјално функционисање и комуникативност код детета са сметњом у развоју - дефектолози сугеришу родитељима. Стручан савет, заснован на науци и пракси, али је исувише модеран за родитеље који се буде забринути. У хуманитраној организацији Дечје срце потражили смо објашњење.
Неки од савети за поспешивање социјализације и комуникације код детета током ванредног стања односе се на успостављање и одржавање вербалне и невербалне комуникације са дететом.
„Важно је усмеравати дете да искаже потребе на социјално прихватљив начин уз неопходно кориговање неадаптибилних облика понашања“, каже Сашенка Мирковић, дипломирани дефектолог и програмски менаџер организације.
Тежите корекцији и усмеравању детета да изрази емоције на адекватан начин. Уколико дете има брата и/или сестру подстакните комуникацију и интеракцију међу децом, као и заједничку игру.
Будите креативни, осмислите игрице везане за социјални контекст, које су усмерене на активности и захтеве из социјалног окружења. Осмислите игрице које ће код деце развијати социјалну интелигенцију, изискивати интеракцију и комуникацију - наглашава наша саговорница.
Уколико дете има добру пажњу приликом гледања телевизије, програмски садржаји који су везани за друштвено-културни контекст, богаћење и образовање деце, у том погледу су сада драгоцени, а посебни Моја школа.
Треба знати да говор није једини начин комуникације. Велики број деце нема развијен говор, али то свакако не значи да са њима не можете комуницирати.
Гест, мимика лица, као и специфични начини оглашавања је најчешће једини пут којим дете комуницира.
Не инсистирајте да дете које не говори вербализује одређене захтеве и потребе, али свакако треба да имате навику да све што радите ви и описујете и именујете без обзира што оно не говори.
„Ваше речи треба да прате и активности које спроводите“, јасан је и конкретан савет дефектола Сашенке Мирковић.
Честа појава код деце и особа са сметњама у развоју јесте да избегавају контакт погледом. Да би се лакше превазишао овај недостатак у комуникацији, вреди покушати играти се са дететом игре скривалице (иза пешкира, платна...).
Тако ће се кроз игру дете провоцирати да гледа и макар на кратко оствари контакт погледом.
Код детета код кога је присутно муцање, добро је створити атмосферу без журбе и напетости. Бавите се што више дететом кроз заједничке и организоване активности.
Говорите сталожено без прекидања и упадања једно другом у реч. Контролишите своје понашање и понашање других особа у околини у односу на муцање детета.
Не дозвољавајте да због разних сметњи деца стичу повластице, али их због тога никако не треба ни не кажњавати, закључује наша саговорница.
Коментари