недеља, 02.09.2018, 11:49 -> 12:36
Извор: РТС
Аутор: Ана Павловић
Певач, дај нешто смешно!
Он спопада. Филозофија је радости. Физиолошка је, душевна и физичка реакција организма на спољне факторе најразличитијих врста, својствена искључиво људском бићу.
Доказано се смех јачег интензитета не може поредити ни са каквим осталим благодатним искуствима (какво је, примерице, постизање славе, богатства, сексуалног врхунца, или процес задовољења благоутробија).
А са још чвршћом сигурношћу је лабораторијски потврђено да се праг издржљивости бола након 15 минута опуштеног, неусиљеног смеха подиже за десет одсто (јер повећано излучени ендорфин амортизује сигнале физичког бола и психолошког стреса). Како стоји ствар са комичношћу у уметности? Да ли уметност може да нас насмеје? Нема никакве сумње да се категорија комичног скоро у свим могућним случајевима наслањала на осећање супериорности. Шарл Лало, рецимо, закључује: „Смешно је осећање личне супериорности при погледу на антипатичну дисхармоничност".
Музика не зна за категорију комичног јединства (какво имамо у комедији представљеној на позорници, или филмском платну) стога што се не служи описивањем. Она је ‒ као што се може претпоставити ‒ смешна једино онда кад је изразито рђава, те нас испуњава осећањем надмоћи. У историји музике су се, као најприкладнији модели за демонстрирање комичног испоставили (логично, будући театру и филму најсроднији) опера, оперета и водвиљ.
„Данас опера често изгледа смешна кад покушава да буде озбиљна"
Тако су италијански композитори операма buffa, а француски операма comique имали (чини се) највише потребе да насмеју себе, велможе и плебс, будући да у осталим земљама Старе даме није „запаћен" сличан жанр. Еклатантан је случај Моцартове „Фигарове женидбе", где либретиста (Италијан!) Лоренцо да Понте, послуживши се сижеом позоришне комедије (Француза!) Бомаршеа, у амбијенту (шпанске!) Севиље исмева аристократију. Наравно, свих народа и народности.
У 19. веку је Јохан Штраус Млађи бечку оперету довео до климакса „Слепим мишем" и „Бароном - циганином", што је мотивисало и композитора Даворина Јенка да се посвети музици за више од 80 позоришних комада, као и остварењу прве српске оперете „Врачара" (или „Баба Хрка"). И Миховил Логар је једну своју оперу обојио ведрим тоновима ‒ „Покондирену тикву" по Стеријиним мотивима. Из ових, у савремено доба се развила форма мјузикла, театарског и екранизованог. Међутим, он не имплицира обавезно на комичан садржај (сетимо се само „Плеса у тами" тандема Трир‒Бјорк!).
Данас опера често изгледа смешна кад покушава да буде озбиљна; стога је боље одмах је сачинити смешном, не би ли остала то што заиста и јесте, те се намеће закључак да је у наше доба комична опера (мјузикл, кабаре) прихватљивија од сваке друге. И још шири закључак, да се покушаји увођења елемената комичног у музику своде на покушаје доказивања изразите супериорности, што значи, на неколицину великих мајстора. Пре свега, Лудвига ван Бетовена, Хектора Берлиоза и Рихарда Вагнера. Али се прави, комплетан комични театар музике (такорећи циркус) заправо оснива тек у 20. веку, са безбројним рђавим композиторима који покушавају да и нас (бар подједнако колико себе саме) увере у своју супериорност.
Просто за крепат` од смеха.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар