Изазовно путовање кроз данску Цистерну

Дански подземни резервоар који је у 19. веку снабдевао Копенхаген пијаћом водом, данас је уметнички простор, тачније – пећина. Тако је савремена авангардна уметност Копенхагена дословно постала 'underground'.

Када су заборављене цистерне поново откривене 1981, користиле су најпре као изложбени простор за савремене уметничке предмете од стакла, да би затим постале део музеја.

Данас, подземни резервоар испод парка Сондермаркен функционише као мултимедијални простор за инсталације, под именом Цистерна. Подземна пећина се не види, а улаз и излаз из овог уметничког простора обележавају две стаклене пирамиде. Сталактити и сталагмити су природни украс, а температура се спушта и до 6˚C. Посетиоцима се зато саветује да обују водоотпорне ципеле и да њихова одећа буде прилагођена ниским температурама.

Храм под маховином и пут ка светлу

Влага, мрак, одлична акустика и помало језе, веома су инспиративни за уметнике и одлична су позорница за светлосне и видео инсталације. Тако су током 2017. све до почетка ове године, посетиоци Цистерне имали прилику да виде реплику јапанског храма из 6. века, обраслу маховином. У складу са својом праксом, чувени јапански архитекта Хироши Самбуичи креирао је у Цистерни пејзаж са природним светлом и вегетацијом.

Од средине априла па све до краја новембра 2018, у Цистерни излаже Јепе Хејн, дански скулптор који живи у Берлину.
Хејн позива посетиоце да, приликом проласка кроз подземне лавиринтске колонаде, истовремено доживе и унутрашње путовање. Неопходно је суочити се са мраком да би се стигло до светлости, сматра уметник, познат по својим интерактивним скулптурама и уметничким инсталацијама, постављеним широм света. Хејнова дела нису завршена све док не упозна своју публику.

Инсталација покрива 4.320 квадратних метара Цистерне, а публика је суочена са изазовима и изненађењима. На путовању кроз мрачну пећину наилазиће на низ округлих, ротирајућих огледала који повећава осећај дезоријентације. Затим ће посетилац покретом активирати сензор и покренути лопту која се креће међу стубовима и удара у тибетанске инструменте. Што је више посетилаца, ствара се више тонова. На свом путу од таме до светла, публика је несвесно уједињена у стварању музике и уметничког дела. Уметност нуди излаз из мрака.

Приредила: Мирјана Бјелогрлић

 

 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 04. мај 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво