Бактерија која једе пластику

У свету се сваког минута прода милион пластичних флаша, од чега се рециклира само 14 одсто. Научници су открили ензим који се храни управо оном врстом пластике од које се праве пластичне флаше, кесе и слични производи.

Ово откриће би могло значајно допринети рециклажи више милиона тона пластичног отпада.
„Пре две године је једна група јапанских научника изоловала бактерију Ideonella sakaiensis, која има способност не само да живи у близини пластике него и да је разграђује. Захваљујући ензиму који је назван петаза, она разграђује полиетилен-терефталат на основне градивне блокове, које користи за сопствени раст и развитак", наводи проф. др Јелена Лозо са Биолошког факултета Универзитета у Београду.

Сада се интензивно ради на томе да се установи како функционише тај ензим ‒ како разграђује полиетилен-терефталат, с циљем да се побољша његова активност и да се примени, додаје проф. Лозо. „Сада имамо и бактерију која има способност да разграђује пластику у оној мери која јој омогућава да преживи у овој животној средини. Сви живи организми на планети се мењају под утицајем промена услова у животној средини, па тако и ове бактерије."

Џејкоб Хејлер из британског Удружења за заштиту окружења каже да нема сумње да је ово откриће веома значајно. Међутим, ензим разлаже само једну врсту пластике, а постоји велики број различитих које се користе за паковање производа. За сада је добродошла свака пројектна иницијатива усмерена на решење проблема пластичног отпада, каже Хејлер.

„Сада треба да применимо своје знање и учинимо тај ензим ефикаснијим, јер оваква врста пластике, али и све друге пластике у природи, разграђују се не само стотинама него и хиљадама година, те тако ми морамо да применимо процес њиховог разграђивања, тј. рециклажу. Све мање примењујемо физичко-хемијске методе које су агресивне и неким делом можда и штетне, а више идемо на методе биоремедијације које нам управо омогућавају да користимо такве ензиме, односно оваква научна открића" ‒ закључује проф. др Јелена Лозо.

среда, 29. мај 2024.

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija