Желите ли зеца у сосу, или на платну

Сматрало се, миленијумима, да уметност „имитира”, то јест представља свет, природу, реалност. Уметност, ипак, остаје само интерпретатор стварности, само благоглагољиви очевидац.

Модерна уметност се изјашњава да жели нешто друго. Савремени белгијски теоретичар Робер Делевоа цитира Пикаса: „Нас не интересује фасада ствари већ њихова скривена интимност". Још пре њега, 1914. Франц Марк је прецизирао: „Ми видимо кроз материју и неупитно је да ћемо ускоро у њу продирати као кроз ваздух. Уместо да се задовољимо посматрањем света, ми га радиографишемо."

Тих година су рендгенски зраци били „крик технике" који је, природно, импресионирао и уметнике. Али Марк се изгледа збунио. Интерпретирати радиографске и микроскопске снимке значи имитирати стварност на исти начин као што су то чинили Фидија и Мирон, само уз управљање погледа на један други њен слој; што никако не мења ствар.

Кандински и Кле такође су подлегли истој тој заблуди. Али су успели да „обрлате" и публику, па је грешка остала непримећена.

Пикасо се далеко боље изразио. Остаје да се питамо у којој мери фасада изражава (или не изражава) „скривену интимност" објекта, те у којој се мери Пикасово откривање такве интимности подудара са нашим представама о суштини ствари.

Из Веласкезових портрета шпанске краљевске породице, слика начињених по принципу фасаде, можемо прочитати интелектуални, па чак и здравствени стадијум интерпретираних личности. Да је Франц Марк интерпретирао радиографију оног другог, унутрашњег слоја, ми бисмо заиста били боље обавештени о статусу утробе Филипа Четвртог, на пример. Да ли би нас, међутим, то више интересовало?

Да не залазимо у благодети технолошких, ласерских, скенерских, три-де помагала двадесет првог века којима ћемо, велике су шансе, ускоро залазити у најскривеније кутке органа, мозга, срца... Да ли и душе?

Све што није интерпретација фасаде спада у декоративну уметност која, ако је збиља појмимо, разумемо и прихватимо, може бити изванредно часна и корисна.

Узевши у обзир карактер уметности која постепено замењује природу, какав би став требало да заузмемо према суштини воље која ствара, према циљу и смислу те уметности? А затим, и према стално растућој количини уметничких дела које, свако понаособ, представља по један модел једног сегмента паралелног света, света свакако савршенијег од оног који нам је дат мимо наше жеље, и који је остајао изван наше контроле.

Два момента битно одређују уметничку делатност. Прво, сама креативна, демијуршка воља субјекта. И друго, несумњива тежња да резултат његовог стваралачког акта буде савршенији од било ког упоредивог акта природе. Иако се о томе никад изричито не изјашњава, уметник се ипак тако осећа, чак и онда када је предмет његовог интересовања симулација неког већ постојећег модела из природе.

Само се тако може објаснити ‒ да се осврнемо на прост пример ‒ чињеница да је мртав зец са платна некаквог Јана Веникса, не само по мишљењу плебса већ и сликарских ауторитета, вреднован стотинама и хиљадама пута више него права, природна, жива верзија истог представника рода ситних сисара, у оквиру реда паглодара, савршено погодног за учешће у некаквој гастрономској „инсталацији".

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 29. април 2024.
26° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво