Недостатак кобалта успорава електричне аутомобиле

Време електричних аутомобила се ближи великом брзином. Економски аналитичари кажу да ће 2040. године трећина аутомобила бити на батерије. Већина таквих аутомобила се ослања на литијумске батерије, што буди бојазан да залихе литијума неће бити довољне. Научници, међутим, кажу да кобалт изазива још већу бригу.

„Катоде, негативне електроде најбољих литијумских батерија садрже кобалт, а његова производња је ограничена", каже ауторка студије Елза Оливети, инжењер на Масачусетском институту за технологију. Она је са колегама истраживала колико снабдевање кобалтом може да буде проблем уколико се производња електричних возила вине у небо ‒ што се иначе очекује ‒ и резултати су били отрежњујући.

 Катоде литијумских батерија сачињене су од слојева оксида литијума који садржи извесну количину кобалта и других метала. Јединствене атомске карактеристике кобалта омогућавају катодама да задрже велику количину енергије на малом простору и помажу одржавање структуре литијумских катода.

За потребе студије прорачунали су како ће се кретати трендови снабдевања литијумом и кобалтом до 2024. године. Створили су два сценарија заснована на проценама брзине раста употребе батерија за електрична возила и портабл електронику.

Открили су да литијум неће дуго бити ограничавајући фактор. Али чак и са веома опрезном проценом од десет милиона електричних возила до 2025, захтеви за кобалтом те године могу да достигну 330.000 метричких тона, док ће доступне залихе бити 290.000 метричких тона.

Кобалт се добија као нуспроизвод у производњи бакра и никла, тако да његова производња зависи од потражње за овим металима. Даље, више од половине светских залиха кобалта пронађене су у политички нестабилној Демократској Републици Конго.

Рециклирање литијумских батерија је компликовано и ретко се примењује. Чак и ако буде масовније и ако процес буде јефтинији, „рециклирање неће направити значајнију промену док не прође најмање десет година од масовног коришћења електричних аутомобила", каже Линда Геинс, системски аналитичар транспортних система Националне лабораторије Аргон, која није била укључена у рад на овој анализи.

Ипак, нова хемијска открића буде наду. Недавно развијена једињења која садрже никл смањиће потребу за кобалтом. Развијају се и катоде које не садрже кобалт, истраживачи се надају да ће убрзо бити у употреби.

Приредио: Бојан Главонић 

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
22° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво