Увреде, масница испод ока и Јураја Хип

Судећи по сведочењима биографа немачког филозофа Ернста Касирера, он је често са особитим задовољством препричавао једну епизоду из свог живота. Наиме, сусревши математичара Давида Хилберта (кога су називали „Еуклидом нашег доба”) хер Касирер је улучио прилику да се распита за једног од својих бивших студената. Добио је следећи одговор: „Добро је он. Додуше, није био довољно маштовит за математику. Али се потом посветио поезији и сад је врло успешан”.

Та истинита анегдота и није баш позната, пре свега због (логичне) анонимности њеног протагонисте. Ипак, да ли је требало да Светски ПЕН центар уложи протестну ноту Светском савезу математичара? И са којом врстом садржаја исте? Оставимо по страни тај случај, бенигни у односу на острашћене изјаве и испаде којих је међу уметницима бивало кроз историју, а по свему судећи ће их и надаље бити, без обзира на цивилизацијске тековине и позивања на демократска (декларативна) права сваке врсте, којима су ваљда покривени сви календарски дани.

Присетимо се да је, примерице, Јохан Себастијан Бах доживео да га један од синова поспрдно назове „старом периком". Франц Шуберт је Веберову „Еуријанту" сматрао „безобличном", а исто тако да се „сваким покушајем назнаке некакве мелодије у овој опери она ухвати као миш у мишоловци тешке оркестрације". Овај „комплимент" је допунио Бетовен, окарактерисавши увертиру као „бескрајни низ септакорда".

Хектор Берлиоз је за Вагнера написао да је „очигледно луд", а Проспер Мериме је упоредио увертиру за „Танхојзера" с мачком која „хода по диркама клавира", док је Едуард Ханслик виолински концерт Чајковског (за многе најбољи, а свакако један од највише извођених), сматрао „музиком која смрди у ушима"!

Цитати (погрешних?) мишљења која су изрекли велики музичари о својим колегама најчешће су остајала без промене, или евентуалних извињења, бар на овоземаљском свету. Но литерате су (очекивано) много вичније вербализованим увредама, а чини се подједнако крути и неспремни да их икада повуку.

„Прљава животиња која нађе начин да вам се увуче у кућу"

Тако је Оскар Вајлд у „Пропасти лагања" оценио да је Џон Мередит „овладао свиме осим језиком", да као писац „може све осим да напише причу", а да је као уметник „све друго осим артикулисан".

Упитана током телевизијског интервјуа 1980. г. који су писци прецењени, Мери Мекарти ʼиспалила јеʼ да је драматург Лилијан Хелман „лош, нечастан писац, и да припада прошлости", те да је „свака реч коју је написала лаж, укључујући и везнике". Тужба која је потом уследила никада није закључена пресудом.

Иако некадашњи пријатељи, Гор Видал и Труман Капоте увесељавали су таблоиде изјавама типа: „На синоћном партију сам буквално сео на Капотеа, заменивши га столицом", или: „Тужан сам због Гора ‒ тужан што дише свакодневно". Надживевши Капотеа, Видал је искористио прилику да његова буде последња: „Истински сам презирао Капотеа. Онако како се презире животиња. Прљава животиња која нађе начин да вам се увуче у кућу."

У наступу љубоморе изазване супругиним „плакањем на рамену" његовом блиском пријатељу Габријелу Гарсији Маркесу (након што је открила да ју је преварио), песница Марија Варгаса Љосе је завршила на оку тешитеља, и то насред црвеног тепиха филмске премијере у Мексико Ситију, те 1976, којом приликом је отпочео њихов тродеценијски завет ћутања.

Ипак, познат је случај са (релативно) плодним епилогом. Наиме, потакнут дугогодишњим уважавањем, поткрепљеним панегиричним изјавама Ханса Кристијана Андерсена о Чарлсу Дикенсу, Данац се јула 1857. самопозвао у „краткотрајну посету" Острвљанину, који се некако баш у то време премишљао да напусти супругу. У овом, никако најсрећнијем моменту за указивање гостопримства у сеоском амбијенту Хигама, није зачудно одушевљење домаћина (након коначног одласка ексцентричног бајкописца) изражено на огледалу: „Ханс Андерсен је спавао у овој соби пет (!) недеља - целу вечност, чинило се породици".

Та „кошчата досада" (по Дикенсовој кћерки Кејт) била је, по неким научницима, инспирација за лик улагљивог Јураје Хипа из „Дејвида Коперфилда".

А свакако је (последично) инспирација за назив бенда тзв. „велике четворке" енглеске хард рок сцене седамдесетих (заједно са „Цепелинима", „Парплима" и „Блек сабатом"), који су нам у аманет оставили једну од најлепших рок балада, „Lady in Black".

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 01. мај 2024.
21° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво