Изненађујућа разноврсност сојева туберкулозе у Етиопији

Према извештају Светске здравствене организације, Етиопија је жариште туберкулозе: према броју оболелих налази се на трећем месту у Африци и осмом у свету.

Међутим, према истраживању објављеном у часопису „Сел пресˮ (Cell Press), у коме су научници анализирали геноме 66 сојева туберкулозе и представили налазе, закључује се да није одржива ранија претпоставка о „невинoj земљи" тј. о томе да на афричким просторима није било инфекције пре доласка Европљана. Наиме, налази указују на то да су Европљани могли само да допринесу новом, заразнијем таласу болести која се проширила у двадесетом веку ‒ како су се земље подсахарског региона урбанизовале.

Нова анализа генома открива изненађујућу разноликост сојева туберкулозе у Етиопији и потврђује да је Mycobacterium tuberculosis ‒ бактерија која изазива инфекцију ‒ пореклом из Африке. „Диверзитет M. tuberculosis у Етиопији је знатно већи него у другим земљама. У популацијама је присутан велики број генотипова, неки имају јасну везу са другим, глобалним генотиповима, а неки су карактеристични само за источну Африку", каже Стефан Берг из Агенције за здравље биљака и животиња у Великој Британији. Да тако велика разноликост није била очекивана потврђује и Ињаки Комас из шпанског Центра за јавно здравље „Фисабиоˮ: „Остаје да се разреши узрок високе стопе инфекција међу локалним становништвом после контакта са Европљанима."

Налази студије део су већег истраживања које воде Берг и Комас са колегама у Европи и Етиопији како би се разумела висока стопа туберкулозе, посебно њени мање познати облици који постоје у Етиопији а нападају, осим плућа, и друге делове тела.

У студији истраживачи су испитивали широк узорак сојева Mycobacterium tuberculosis прикупљених од инфицираних пацијената. Показало се да сви анализирани сојеви имају једног заједничког претка, који потиче из источне Африке. Уз то је откривено да је појава различитих сојева у Етиопији у вези са миграцијом становништва и трговином.

Иако су потребна даља истраживања, научници истичу да је „пораст смртности од туберкулозе у Африци ипак узрокован доласком Европљана и развијањем нових сојева M. tuberculosis." Та еволуциона студија расветљава прошле епидемије туберкулозе, помаже у разумевању глобалних смерова у развоју инфекције, може и да предвиди даљи ток те инфективне болести.

недеља, 02. јун 2024.

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija