Понављање као мајка егзибиционизма

Да ли вам је пало на памет, на пример пре, током или после одслушаног реситала неког клавирског виртуоза, какве ординарне, егзистенцијалне, овоземаљске околности (свакако отежавајуће по уметника и уметност) њега прате?

Морати концертирати из године у годину ‒ то је занимање које се сваком интелигентном и осећајном човеку најзад обавезно учини недостојним. У једном од својих писама Феручо Бузони се жалио депримиран што, као педесетогодишњак, мора да вежба оне исте етиде које је бесомучно исвиравао кад је имао петнаест година, те што увек изнова, у истим градовима и пред истом публиком, изводи иста дела. Уз то је обавезан на технички и емоционални егзибиционизам, да не би публици изгледао као рутинер.

Бузони је налазио излаз у компоновању и теоријском раду. Музичари који се искључиво баве интерпретацијом све више су изложени физичкој и психичкој лабилности. Као примере, немачки критичар Герхард Кох наводи Владимира Хоровица, Глена Гулда, Фридриха Гулду и Мауриција Полинија. Када је реч о Артуру Бенедетију Микеланђелију (професору овог потоњег), његова је криза била тако тешка да се на прсте могу избројати концерти које је приређивао током последњих деценија живота, те притом својим ексцентричним понашањем и захтевима стављао на муке њихове организаторе.

Чвор, међутим, није тамо где га Кох види - у трагичном положају интерпретатора, него у томе што већина професионалних виртуоза уопште не манифестује знаке психичке кризе због нужног понављања исте представе.

Велики виолиниста Хенрик Шеринг, иако изванредно паметан и образован човек, стално је свирао неколико истих концерата, а нимало није одавао утисак да се досађује. Напротив - осим јавних наступа често је прихватао и обавезу да у слободном времену, на неким од безброј мастер-класова које је одржавао диљем Земљине кугле, опет и поново увежбава та иста дела са групицама састављеним од петнаестак младих свирача. Како му је то успевало?

Постоје два решења. Једни интерпретатори (они који нису досегли лакоћу овладавања једним музичким делом) са пуним оправдањем то изнова покушавају. Ми се не чудимо скакачу што стално, „још једном", диже летвицу на висину коју до тада није успео да прескочи. Ту нема проблема, јер нема елемената понављања ни засићености.

Што се осталих тиче, мајстора који све могу, и зато „још једном" понављају, изгледа да негују неку врсту егзибиционизма којем су средства индиферентна. Неизлечиво заражен бацилом успеха, велики виртуоз види пред собом само тријумф који га очекује са последњом нотом, и он врло хладно, макијавелистички, без гриже савести и непотребних комплекса ради тачно оно што том циљу води. Када би, уместо Бетовеновог или Брамсовог концерта, на рачун тог тријумфа требало расвиравати обичне скале, или „Магарећи валцер", вероватно нико од њих не би оклевао.

У прилог тој претпоставци говори и Кохово запажање у анализи Микеланђелијевог стваралаштва да он не само што не проширује свој репертоар већ га стално сужава, не би ли постигао што веће техничко савршенство, али уз ексцентризам који штети изразу извођених дела.
„Виси" питање: зашто погађати и претпостављати? Зар не бисмо могли да сазнамо суштину ствари из уста самих уметника, замоливши их да нам отворе душу и открију шта се у њој збива?
Немогућа мисија. Људи великог успеха (махом) нису искрени ни према самима себи.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 18. јул 2025.
25° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом