Зрак из тамне собе (2. део)

Године 1971. умро је Игор Стравински. Драгутин Гостушки је, у сопственом некрологу, осликао цео његов креативни пут. Колико дивљење може да надахне колегу музичара да ода једну овако топлу последњу пошту?

Родио се у Ораниенбауму код Петрограда 17. јуна 1882, на дан Светог Игора. Срео је свог учитеља, Николаја Римског-Корсакова у Хајделбергу. Док је велики вођа руске музичке школе био у животу, Стравински је писао у стилу блиском немачком духу. Када је Римски умро, он отпочиње своју велику националну епоху, али не у Русији већ у Паризу.

Сарадња са балетским мајстором Дјагиљевим донела је модерној историји музике једно за другим три капитална дела: „Жар-птицу" (1910), „Петрушку" (1911) и „Посвећење пролећа" (1913). Невиђени лом у знак протеста против нечувене музике тог последњег балета био је одлучујући догађај за дефинитивно устоличење Игора Стравинског као највећег музичара модерног доба. Додуше, вероватно не би требало инсистирати на термину „музичар". Из његовог оркестра сукљао је пламен као и из његовог духа, као и из једног од његових првих дела, симфонијске поеме „Ватромет": композиције младог Стравинског биле су нека мешавина музике и пиротехнике.

Сваки паметан човек остао би ту где се затекао, или још боље, тамо где га је затекла слава. Он напушта руски фолклор заједно са буком и страшћу и прелази у тиху, одмерену луку класицизма („Oedipus Rex", „Apollon Musagetes", „Persephone"), попушта привлачности џеза („Ragtime", „Ebony Concerto"), тражи религиозну инспирацију („Симфонија псалама"), путује, диригује. Најзад усваја методе додекафоније да се тим потезом удружи са најмлађом генерацијом композитора, или, другим речима, да се нађе тачно с друге стране реке којом је у почетку кренуо. Живот без борбе за њега није био живот. Заборав је синоним нестанка.

Провео је последње године свог живота у Холивуду. Можда питање климе. Можда опет покушај да се затру трагови; у граду филма збиља се не зна ко јесте, ко није, шта је стварно, шта привидно. Спискови се мењају, прозивка може да мимоиђе.

Кад није више имао снаге да компонује, или у томе није више налазио нарочитог смисла, сео је наспрам младог пријатеља Роберта Крафта, диригента, и причао му о свему и свачему. Није волео да ради на ситно: три комплетне књиге резултат су тог интимног дијалога.

"Могу да спавам ноћу само кад зрак светлости продире у моју собу из неке суседне просторије. Не знам порекло ове своје потребе, али она потиче из најранијег детињства..."

То нам је, између осталог, поверио Игор Стравински на прагу једне сасвим нарочите собе, оне у коју светлост никад не улази. Али ми не можемо заборавити онај зрак којим је велики композитор осветлио цело наше столеће.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 16. мај 2025.
12° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом