субота, 26.11.2016, 09:40 -> 10:34
Извор: РТС
Аутор: Марија Стeвановић
Како до моралнијег друштва ‒ једно од најважнијих питања савремене биоетике
Шта би то могло учинити наш свет бољим? Да ли би већи број људи са особинама Владике Николаја, Мaјке Терезе, Махатме Гандија донео мир, бољу расподелу богатства и ресурса, духовни напредак? Последњих година ломе се копља да ли је са моралног и етичког становишта дозвољено захтевати од људи да постану бољи. И ако јесте, које методе треба применити да до тог моралног побољшања дође?
Најутицајнији филозофи данашњице дуго стоје на супротним становиштима о питању моралног побољшања људи, а проф. Ракић је говорио о својим ставовима, о томе какве се полемике о воде међу најпознатијим биоетичарима данашњице, те о изазовима који су пред савременом биоетиком.
До моралног побољшања помоћу пилуле?
Ингмар Персон и Џулијан Савулску објавили су серију научних чланака о томе да је решење за срљање људског рода у лагано или чак брзо самоуништење ‒ морално побољшање људи биомедицинским средствима, превасходно лековима, рекао је професор Ракић за портал Образовно-научног програма. Објаснио је затим да су као доказ у прилог својим ставовима наводили успешну стимулацију саосећања и сузбијање агресије употребом окцитоцина, серотонина и других супстанци. „Ови научници сматрају и да такво морално биопобољшање треба да буде обавезно за све", додао је наш саговорник.
Са друге стране стоје Џон Хaрис и у некој мери Питер Сингер који сматрају да је когнитивно- сазнајно побољшање довољно и за морално побољшање личности. Они заступају став да неки лекови који могу јачати мотивацију, пажњу и друге сегменте нашег сазнајног апарата неминовно доводе до тога да се лишавамо својих заблуда, предрасудa и сл., и да се самим тим и морално побољшавамо.
Средина је златна?!
Према мишљењу професора Ракића, Џон Хaрис није у праву зато што верује да разумевање добра нужно води ка чињењу добра. Ни концепт обавезног моралног биопобољшања који заступају Персон и Савулеску није примерен зато што нам одузима слободу одлучивања о томе колико морално ћемо се понашати. Трећа позиција, позната као „добровољно морално побољшање људи" (voluntary moral enhancement of humans), јесте она коју заступа Војин Ракић. Он прихвата морално побољшање, чак и помоћу биомедицинских средстава уколико су ефикасна и безбедна, али под основним условом да је њихово узимање добровољно.
Ракић је износио своје ставове у чланцима и полемикама које је водио са Персоном, Савулескуом, Хaрисом и другим филозофима и биоетичарима у водећим научним часописима (Journal of Medical Ethics, American Journal of Bioethics, Cambridge Quarterly of Health Care Ethics, Journal of Evolution and Technology ). Како истиче, размена мишљења између најпознатијих етичара и филозофа данашњице, у којој и сам учествује, траје већ неколико година и још увек је у пуном замаху. Предност своје позиције види у томе што се њоме отклања главни недостатак Херисове позиције и оне коју заступају Персон и Савулеску. Херис верује да разумевање добра нужно води ка чињењу добра, док Персон и Савулеску желе да одузму људима слободу да сами добровољно одлучују о томе хоће ли или неће да се подвргну моралном побољшању биомедицинским средствима. „Концепција добровољног моралног побољшања, тј. ʼТрећа позицијаʼ не упада ни у једну од тих замки. Наравно, и она је у фази усавршавања и још бољег формулисања, на чему тренутно радим ", додаје Ракић.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 8
Пошаљи коментар