Да ли је Жан Жак Русо (коначно) озваничио релативност лепоте?

„Романтизам“ је термин који не одређује толико културноисторијско раздобље или прецизни уметнички покрет колико скуп црта, ставова и осећања, чија особеност пребива у њиховој специфичној природи, а нарочито у оригиналним међусобним везама.

Како то примећује Умберто Еко, оригинални су заправо посебни видови романтичарске лепоте, нарочито веза између различитих облика, ненаметнута разумом већ и осећањем и разумом, веза којој циљ није да искључи супротности или разреши антитезе (коначно / бесконачно, целина / фрагмент, живот / смрт, ум / срце) већ да их сакупи у истовремено присуство – а то је стварна новина романтизма. 

Ево како је Габијеле д`Анунцио, у збирци „Изаота Гутадауро и друге песме“, прочитао у језовитом кључу ваљда најпознатије дело у историји сликарства – Леонардову Ђоконду:

Горгона 

На лицу јој се видело
оно мрачно бледило које обожавам (...)
На уснама је имала осмех
блистав и окрутан
за којим је божански Леонардо
трагао на својим платнима.
Тај се осмех у грчу борио
са благошћу издужених
очију и давао је
надљудску драж и лепоту
женским главама које
је велики Винчи волео.
Болни цвет била су
та уста (...)

Занимљиво је присетити се постепеног формирања романтичарског укуса пратећи промене значења израза „romantic“, „romanesque“, „romantisch“. Средином седамнаестог века термин „romantic“ синониман је (у негативном значењу) са „романескним“ („like the old romances“).

Наредно столеће обележиће понајвише „фантастично“ („romanesque“) или „питорескно“; овом живописном призору Русо додаје важну субјективну одредницу – израз „je ne sais quoi“, за оно што је неодређено и неодредиво.

Најзад, рани немачки романтичари прошириће обим овог неодређеног и неодредивог, покривајући га термином „romantisch“ – он укључује шта год да је далеко, чаробно, непознато, укључујући и туробно, ирационално, самртно.

Нарочито је особено романтичарско „стрепљење“ („Sehnsucht“) ка свему томе – то је тежња која није историјски обележена, па је тако свака уметност која испољава такву тежњу романтичарска, или је можда романтичарска сва уметност у мери у којој не одише другим до таквом тежњом. Лепота престаје да буде форма, а Лепо постаје неуобличено, несређено. 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 16. јул 2025.
25° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом