Век авангарде - Дада, бунтовни стогодишњак

Током Првог светског рата, Швајцарска је постала уточиште за многе уметнике и слободноумне људе који су се противили ратним разарањима. Као одговор на ратну деструкцију, у специфичном духовном окружењу, сусрет различитих уметничких сензибилитета, изнедрио је дадаизам - уметнички правац који је и сам био деструктиван јер је рушио све вредности традиционалне уметности.

Дадаизам је настао као бунт, као одговор на бесмисао разарајућег рата који је харао Европом од 1914. године.

Хуго Бал, писац немачког порекла, који се склонио од рата у Швајцарску, у Цириху 1916. оснива кабаре "Волтер". На сцени кабареа створен је посебан уметнички амбијент где су се смењивали спектакли, рецитовање поезије, концерти... Његова посебност била је у антиуметности, негацији свега до тада познатог у уметничком изражавању.

Настао на малој сцени кабареа, дадаизам ће се незадрживо ширити по главним уметничким центрима тог доба. Осим Цириха, главни центри његовог деловања били су Њујорк, Берлин, Келн, Хановер и Париз. Изазваће прави преврат у историји уметности и снажно утицати на уметност двадесетог века.

Сам назив "дада" нема никакво посебно значење. Неки сматрају да представља ономатопеју дечијег тепања, да је настала од француске речи "дада" што у преводу значи дрвени коњић.

Дружину дадаиста која је уобличила дадаистички концепт и претворила га у интернационални бунт, поред Хуга Бала чине још и Рихард Хилсенбек, Тристан Цара, Марсел Жанко, Ханс Арп и Еми Хенингс.

Деструкција традиционалних вредности

Покрет дадаизма се пре свега везује за име Тристана Царе, румунског Јеврејина, тада студента филозофије, касније познатог песника и есејисте. Он је написао прву дадаистичку књигу и заједно са другим припадницима Даде, покреће ревију Дада која је излазила до 1920.године.

Цара објављује 1918. "Манифест дада" и тако идеје антиуметности шири ван граница Швајцарске.

Дадаизам заговара деструкцију традиционалних вредности, иронију, парадокс, гротеску и рачуна на шок публике. Циљ дадаиста је да свакодневне предмете представе на један потпуно нови и запањујући начин, мењајући њихову првобитну употребну функцију и смисао постојања, на начин који публику не оставља равнодушном.

Дадаисти стварају дела која изражавају бесмисао, нелогичност и тиме провоцирају посматрача. Речник који се користи састоји се од случајно сакупљених речи, ироније, игре.

Вредност дадаистичких дела је пре свега у провоцирању јавности. У ликовној уметности, дадаисти користе нова експериментална решења која често представљају спој више различитих техника.

У раду користе колаж, фотомонтажу, разне фотографске технике, асамблаж (вајарски колаж)...

У књижености, дадаисти потенцирају сатиру, иронију, фонетску и типографску поезију, симултано читање стихова, апсурдистичка драмска остварења.

Дадаисти се нису могли задовољити статичним облицима и методама исказивања. Постоји стална потреба за брзином промена и динамизмом збивања.

Ханс Рихтер, један од утемељивача и хроничара дадаизма, значајан је аутор дадаистичких филмова. Он прихвата брзину као закон модерног доба.

Дадаизам као авангардни покрет дао је прилику младим људима да критикују постојећи поредак, искажу револт и бунт. Идеје које су заступали веома често су их водиле и ка политици. Тако су многи од њих били присталице левичарских комунистичких ставова.

Дадаизам се сматра покретом деструкције и реконструкције постојећих естетских норми.

Званично се гаси 1922. године али се његов утицај осећа и данас кроз разне авангардне правце.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво