уторак, 12.07.2016, 19:00 -> 13:28
Извор: РТС
Аутор: Вишња Печенчић
Зашто су Јутјуб канали млађој публици привлачнији од телевизијских?
Свесни смо да је у данашњим условима „седење испред малих екрана” постало луксуз. Заузети људи све чешће уместо тога, у ретким приликама када могу да седну, из руке прате садржај својих „мањих” екрана.
Фиксни телевизијски програм доступан је на Јутјубу у било које време, међутим, то није једина одлика због које ова база видео-записа привлачи гледаоце, посебно оне млађе.
Анализом садржаја Јутјуб канала долази се до закључка да у оквиру њих владају нека значајно другачија правила него у телевизијској продукцији. Оно што на првом месту „упада у очи" јесте чињеница да свако може емитовати своје видео-снимке на Јутјубу - нису потребне дозволе, одобрења, сагласности, чак ни подршка ауторитативних особа, попут уредника.
Идеја о слободи израза и непостојању ауторитета свакако је најпривлачнија адолесцентима, којима управо борба против ауторитета представља један од кључних проблема. Стога не чуди што је Јутјуб и покренула група младих људи и што највећи део садржаја стварају млади.
Влогови: дневници 21. века
Један од најспецифичнијих производа Јутјуб канала јесу такозвани влогови. Реч је о видео-блоговима, тј. видео-клиповима у којима аутор у исповедном, дневничком тону износи своја мишљења, осећања, ставове и разне друге појединости о свом животу.
Влогери се директно обраћају својим будућим гледаоцима, често им деле савете, постављају питања и траже њихове коментаре. Гледање Јутјуб канала, а посебно влогова, подразумева много већу интеракцију аутора и публике. Речима Ерика Шмита, директора „Гугла"‒ компаније која је благовремено наслутила потенцијал Јутјуба и узела га под своје ‒ „телевизија значи допирање, а Јутјуб значи ангажовање".
Младе кориснике Јутјуба посебно привлачи то што имају могућност да непосредно утичу на садржај који гледају и притом комуницирају с ауторима тог садржаја.
Колико су Јутјуб садржаји условљени реакцијама гледалаца доказује и чињеница да се успех сваког клипа мери искључиво бројем прегледа и наклоношћу публике.
Управо због тога и сами аутори воде рачуна о коментарима гледалаца, а садржај и форму својих видео-снимака често прилагођавају захтевима публике. На тај начин, гледалац не само што заузима улогу активног члана у процесу производње канала већ постаје и део шире заједнице гледалаца.
Један од главних мотива за праћење медија за младе јесте потреба за припадањем некој заједници. Једноставно речено, када одгледате серију на телевизији или интернету често имате потребу да тај садржај с неким прокоментаришете. Та могућност је знатно олакшана на интернету.
Иако се може учинити да је долазак интернета означио крај телевизије, промена није баш тако радикална. Многе одлике интернета које су у почетку виђене као предности временом су откриле и своје „мрачне стране".
Тако је идеја о каналу на којем свако може да емитује одређени програм неминовно довела до потпуног краха вредности објављеног садржаја, што упућује управо на неопходност постојања некаквог ауторитета и уредничког апарата.
Једна од кључних предности телевизије јесте што квалитет и даље није изједначен с квантитетом, односно гледаношћу, као што је случај на Јутјубу. То што милиони младих широм света прате неког популарног влогера не значи да им он заправо нуди икакав квалитетан садржај.
Ипак, млада публика воли ту форму кратких клипова, у којима њихови вршњаци изражавају сопствено мишљење, без ограничења. Телевизијско уредништво у потпуности може применити такву форму, уз малу интервенцију: пронаћи младе људе чије мишљење може у гледаоцима пробудити позитивни имплус и инспирисати их да и сами мисле.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 5
Пошаљи коментар