Читај ми!

Дејвид Хокни, бескомпромисни фигуралиста доследан свом бићу

У бечком Кунстфоруму је отворена ретроспективна изложба Дејвида Хокнија, једног од најскупљих живих сликара. Поставка обухвата преко 100 дела из 24 интернационална музеја. Највећи део чине позајмице из лондонског Тејта.

Спектакуларна изложба, коју квари једино одсуство аутора. Дејвид Хокни, који ове године пуни 85 година, више не путује, већ своје изложбе прати из Лондона. Први Хокнијеви мотиви су били базени под калифорнијским сунцем.

Једна од слика из те ране серије, Базен с две фигуре продата је 2018 у њујоршком Кристију за 90 милиона долара. Последњих деценија, његов знак распознавања су фовистички пејзажи мултипликоване перспективе.

„Дејвид Хокни је сигурно једна од мега-звезда савремене уметности. Рано је постао славан, још 60-тих година. Привлачио је пажњу радом, али и животним стилом - отворено је био геј у време када је хомосексуалност у Енглеској била кривично дело. У свему је био свој, па је тако одбијао да слика апстрактно, што је била мода, скоро присила тог времена, којој је сваки млади сликар је морао да се повинује, ако је желео да буде прихваћен као део авангарде. Он је то одбио - и као сликар остао бескомпромисни фигуралиста“, објашњава Бетина Буше, кустос изложбе.

У дугој каријери је Хокни био хиперреалиста, експресиониста, кубиста и фовиста. По потреби је користио и историјске цитате. На колажу на алуминијској плочи димензија 28 са 8 метара, препознају се Фра Ангелицо и Хобема, са Хокнијем у средини као барокним кнезом и колекционаром.

„Напетост Хокнијевог дела је у томе да нема фиоке за њега, не може га се стрпати ни у једну школу. Он увек ради у богатству стилских праваца и уметничких медија, у овом случају (показује на огромно колаж-платно иза себе) са фотографским цртежом, како он зове ту технику. Његов основни циљ је обструкција централне перспективе, диспозитив према коме се европска уметност одређује од Ренесансе до данас. На Хокнијевим сликама влада 'преокренута перспектива' (reverse perspective), која је у резултатима врло атрактивна“, истиче кустоскиња изложбе Вероника Рудорфер.

Монументалност и колорит се овде као клопка затварају око времена. Једном унутра, време губи оријентацију, почиње да кружи и да моли. Али у тишини Хокнијевих слика нема милости за време, само за жртве проласка времена – људе, пејзаже и предмете.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 27. јун 2025.
26° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом