уторак, 11.01.2011, 07:03 -> 10:37
Превазилажење ратних траума
Тематика великог броја нових домаћих филмова јесте превазилажење ратних траума. Према речима аутора, то није покушај да се лакше дође до средстава из страних фондова, већ се од гледалаца очекује да после пројекције размишљају и разговарају о свему што смо преживели.
Од пет нових домаћих филмова чије снимање финансијски помаже и држава, чак четири су на тему превазилажења ратних траума. Све чешће се полемише о томе да ли је мотив покушај да се после временске дистанце на прави начин сагледају рат и последице, или је такав тренд могућност да се лакше дође до финансијске подршке европских фондова и земаља у окружењу.
Филмови осликавају бесмисленост сукоба, најчешће из угла појединаца којима је рат предодредио животе.
Кругови Срдана Голубовића засновани су на истинитом догађају - српски војник је убијен, јер је штитио бошњачког цивила.
Ничије дете Стефана Арсенијевића - приказ је судбине напуштеног детета у шумама Босне током рата.
Устаничка улица Горана Гајића - јесте драма младог тужиоца за ратне злочине.
Филм Слободана Скерлића Топ је био врео приповеда о десетогодишњем Србину чији родитељи су страдали у гранатирању Сарајева.
А раније снимљени Непријатељ Дејана Зечевића, који ће ускоро имати премијеру, приповеда о рату из визуре вода за демонтирање мина.
„Филмови које сте набројали, нису ратне репортаже, него се пост фестум баве једним турбулентним периодом наше историје, наше свакодневице. Редитељи, сценарист, они су део живота ове сцене и они реагују на оно што њих узнемирава", сматра Мирољуб Вучковић из Филмског центра Србије.
Четири филма са ратном тематиком, која се снимају у исто време, отварају и дилему да ли је реч о покушају да се кроз седму уметност доживи катарза на овим просторима.
„Ја не верујем у неку националну катарзу и мислим да се она неће десити ни код нас, нити у било којој од држава бивше Југославије. Верујем у личну, приватну, малу катарзу и мислим да те мале катарзе дају смисао животу", рекао је Голубовић.
Аутори тврде да није реч ни о покушају да се кроз регионалну сарадњу додворимо Европској унији, нити да се лакше дође до средстава из страних фондова.
„Ако бисте добили новац од свих земаља бивше Југославије за свој пројекат, то би било тек отприлике онолико колико бисте добили од једне копродукционе земље Западне Европе. Мислим да много боље пролазе теме које се баве тренутком у коме живимо, зато што публика жели да види како то људи живе у Србији данас", каже редитељ Стефан Арсенијевић.
За разлику од странаца, домаћа публика после кризног периода можда је склонија ведријим темама. Аутори за сада не размишљају толико о заради, колико очекују од гледалаца да после пројекције промишљају и разговарају о свему што смо преживели.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар