Нови српски филм

До прекретнице у домаћој кинематографији дошло је због филмова који експлоатишући насиље до крајњих граница желе да пренесу поруку о људима са социјалне маргине. Изазивајући како позитивне тако и негативне коментаре, та остварења наговештавају да је дошло ново време у домаћој филмској индустрији, време „новог српског филма“.

Провокативним темама, идеолошким, естетским и моралним контроверзама, неколико домаћих филмова у последње време на различите начине узбуркало је филмску и културну јавност.

Да ли је реч о такозваном новом српском филму, појму који се све чешће помиње као прекретница у домаћој кинематографији или о порасту деструкције у уметности?

Садржајно немају много тога заједничког. Жанровски су различити, али обилују драстичним идејама што их разликује од остварења средње и старије генерације редитеља.

Уз константне примедбе на беспарицу неколико млађих аутора са малим средствима снимило је филмове о људима са социјалне маргине, поткрепљене експлицитним, насилним сценама и успело позитивно и негативно да привуче пажњу домаће јавности, али и пробирљиве светске фестивалске сцене.

„Ово је један вид несумњиве ангажованости кроз окренутост ка екстремним визуелним или приповедачким решењима, али је то поступак који је уметнички легитимисан кроз рад кинематографија, а оне су легитимисане кроз присуство на фестивалима и, у крајњој линији, биоскопском тржишту", истакао је Димитрије Војнов, драматург и филмски каритичар.

Живот и смрт порно банде Младена Ђорђевића метафорична социјална студија смеле, али прихватљиве естетике, покупила је низ међународних признања.

С друге стране, Српски филм Срђана Спасојевића шокантно брутално остварење које прелази границу подношљивости посматрача не престаје да изазива полемике.

Уз оспоравања и забране у свету, ипак добија признања уз квалификације „најхрабрије" или „најшокатније" што је икада дошло из Србије.

Поставља се питање да ли је експлицитност којом се служе аутори у корист уметности или је начин да се привуче пажња.

„То јесте делимично одговор на друштвену реалност као неки посттрауматски синдром после наших ратова и живота на ивици криминала током деведесетих. Важно је напоменути да се сада открива тај потенцијал жанра филма и схватање филма као робе", рекла је др Ивана Кроња, филмолог.

Као успех новог српског филма наводи се интересовање публике. Тако ће, на пример, политички провокативно Шишање Стевана Филиповића посвећено насиљу ултрадесеничарских група, али са умереном експлицитношћу у изразу, по свему судећи бити најгледанији српски филм у 2010. години.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 04. јул 2025.
37° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом