Италијански неореализам у ДКЦ-у

Пет значајних наслова неореализма, доминантног правца у италијанској кинематографији непосредно после Другог светског рата, биће приказано у ДКЦ-у. Филмовима заједнички директан приступ и приказивање тешких економских и моралних услова живота, снимање у екстеријеру и учешће глумаца аматера.

Културни центар Београда организоваће од 16. до 18. фебруара пројекције пет филмова италијанских редитеља из периода неореализма.

Филмови ће бити приказани као пратећи програм изложбе „Године неореализма - смернице италијанске фотографије", која је у току.

Пројекцијама у Дворани културног центра (ДКЦ) претходиће разговор о филмском стваралаштву италијанског неореализма, исходиштима и паралелним процесима у другим европским и светским срединама тог периода.

У разговору ће учествовати редитељи Душан Макавејев и Слободан Шијан и критичар Небојша Поповић.

У уторак ће у ДКЦ-у бити приказан добитник Златне палме „Чудо у Милану" Виториа де Сике из 1951. године.

За среду су заказане пројекције наслова „Без милости" Алберта Латуаде (1947) и филм који је освојио Златног лава, „Пробисвет" Федерика Фелинија (1955).

У четвртак ће бити приказано једно од најзначајнијих остварења покрета, филм „Горки пиринач" Ђузепеа де Сантиса (1948), који је остварио велики комерцијални успех и у Европи и Америци, као и мешавина комедије и драме „Где је срећа?" Роберта Роселинија (1954).

Тешки животни услови на филму

У италијанској кинематографији у периоду између 1942. и 1953. године задатак режисера био је да се режимској мистификацији и реторици супротставе директним, готово документаристичким контактом са стварношћу.

Стога су филмске приче смештене углавном у сиромашну радничку класу и одражавају тешке економске и моралне оквире живота поратне Италије.

 

Снимају се окупирани Рим, фрустрација, сиромаштво, жене послератног времена, очајање, емигранти, пензионери, читав онај свет чије постојање фашизам није признавао.

После рата, када су чувени студио „Ћинећита" заузеле избеглице, а већина филмских студија била уништена, када је недостајао новац за продукцију, млади режисери су са великим уметничким заносом одлучили да почну снимање у екстеријеру, на позадини ратних разарања, са натуршчицима у споредним, а понекад и главним улогама.

 

Ти филмови одликују се снажним набојем неореализма и баве се моралом послератне Италије.

Најистакнутији представници тог покрета, који се појавио спонтано и без манифеста, били су Лукино Висконти, Роберто Роселини, Виторио Де Сика, Ђузепе Де Сантис и сценариста Ћезаре Цаватини.

Висконтијев филм „Опсесија" из 1942. године сматра се тренутком када је почело да се говори о неореализму, а сам Висконти претечом овог покрета.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 14. август 2025.
28° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом