недеља, 19.09.2010, 16:09 -> 11:52
Путницима у седлима желимо пријатан лет!
Италијански ергономи авиоeнтеријера осмислили су седиште на којем би се вероватно једино Џон Вејн осећао пријатно - „Скајрајдер“ седло које би омогућило да се у авион „стрпа“ 40 одсто путника више. С друге стране, „Рајанер“ не одустаје од „вертикалног седења“.
Шта би то ускоро могло бити заједничко за комерцијалне авионе и коње? Путници би у оба случаја морали прво да седну у седло пре него што крену на пут, нашалио се новинар лондонског Дејли мејла на рачун новог, „епохалног" решења за авионска седишта.
Наиме, дизајнери италијанског произвођача eнтеријера за авионе „Авиоинтериорс" покушавају да увере власнике авиона на кратким линијама да су открили формулу која ће њих и њихове путнике учинити срећним, наводно без компромиса по питању комфора.
Повишена, скраћена, са седећом површином у облику коњског седла, седишта названа „Скајрајдер" (SkyRider), представљена ове недеље у Америци, требало би да омогуће да се у економску класу „натрпа" 40 одсто више путника, а да летови трајања до један сат буду још јефтинији, но, не и неудобни.
Цео штос је у усправнијем, јахачком седењу као на мотоциклу или у седлу на коњу. Притом ноге помало висе, као на барским столицама, па им није потребан већи простор за колена. Тачније, простор за ноге би се свео на 58 центиметара, што је за 17,5 центиметара мање него код регуларних седишта.
„За летове ка било којој дестинацији у трајању од један па чак и до три сата, ово би био удобан начин за седење. Седиште је као седло, а каубоји јашу коње и по осам сати у току дана и после тога се и даље осећају удобно у седлу", тврди Доминик Мено, генерални директор „Авиоинтериорса" и истиче да већ има заинтересованих авиокомпанија.
„Скајрајдер" седла су званично дебитовала на "Aircraft Interiors Expo Americas 2010" конференцији и салону у Лонг Бичу у Калифорнији (одржаном 14-16. септембра), што наравно не значи да ће их одобрити највиша авијацијска регулациона тела.
„Сточна класа"
Можда и ово попут „Рајанерове" (Ryanair) идеје од пре пар година о „вертикалном седењу" на крају буде одбачено и проглашено шалом. Мада се Мајкл О'Лири, извршни директор овог „лоу кост" авиопревозника, почетком јула 2010. поново огласио са истом идејом, одлучнији него икад.
Енглески медији су на вест о „стајању у авиону" реаговали подругљиво, јер су још 2006. године у Ирској прототип-кабину са таквим седиштима конструисану за „Рајанер" прозвали „сточном класом".
Идеја је била (и још увек је!) да се 10 задњих редова нормалних седишта у економској класи на краћим линијама замени у 250 њихових летелица са 15 редова тапацираних наслона где би путник у полустојећем ставу био везан преко рамена и груди.
Ругање „стојећим седиштима" 2006. било је толико отровно да се „Ербас" (Airbus), где су их пројектовали за „Рајанер", морао јавно одрећи те идеје.
Међутим, О'Лири сада тврди да ће безбедносна тестирања за наслоне ипак бити обављена 2011. године.
Па и седло је седиште!
Портпарол Европске авијацијске агенције за безбедност са седиштем у Келну, на неки начин је демантовао О'Лиријеве најаве. „Колико знамо, ниједна авиокомпанија или други оператори нису аплицирали ништа за 'стојећа седишта'. Оно што предлажу је преседан и мало је вероватно да ће бити одобрено у блиској будућности."
„Стојећа седишта би захтевала промену европског правилника за сертификацију авиона. У постојећим правилима пише да 'сваком путнику мора бити обезбеђено седиште, или ако је непокретан, лежај'. Ово није ниједно", објаснио је портпарол.
„Скајрајдер" седла немају тај проблем. „Иако је размак између седишта екстремно мали, ипак говоримо о седиштима, не о стајању путника у кабини. Седите на специјалном седишту, али седишту", наглашава Гаетано Перуђини, директор сектора за истраживање и развој „Авиоинтериорса" који је и креирао седиште.
„Ако се европски авиопревозници пријаве за инсталирање у њиховим летелицама, онда ће наша компанија од авијацијских власти затражити одговарајућу сертификацију", разјаснио је тренутни статус „Скајрајдера" Доминик Мено, генерални директор „Авиоинтериорса".
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 12
Пошаљи коментар