Би-Би-Си: „Југо“ – последњи стварно ужасан ауто!

Пре 30 година крагујевачка „Застава“ извезла је први „југо ГВ“ на америчко тржиште и понудила га купцима по цени од 3.990 долара. Британски Би-Би-Си у тексту поводом јубилеја доласка „југа ГВ“ у Америку, пише да се ознака ГВ односила на "Good Value" (Добра вредност), оцењујући да је то била лоша маркетиншка порука, која је од самог старта била осуђена на пропаст.

Би-Би-Си: „Југо“ – последњи стварно ужасан ауто! Би-Би-Си: „Југо“ – последњи стварно ужасан ауто!

У тексту, који је у свом стилу насловио „Последњи стварно ужасан ауто на свету“, Би-Би-Сијев новинар Дејвид Гибсон подсећа да је за продор „југа“ на америчко тржиште најзаслужнији био бизнисмен Малколм Бриклин.

Средином 1980-их година је у САД било пожељно да свако поседује јефтино и економично превозно средство, што је Бриклин искористио.

Уз помоћ америчких политичара Хенрија Кисинџера и Лоренса Иглбeргера постигнут је договор са југословенским властима и „југо“ је први пут Америци представљен на сајму аутомобила у Лос Анђелесу 1984. године.

Да би могао да се продаје у САД на „југу“ је морало да се изврши око 500 преправки.

Иако је аутомобил заснован на „фијату 127“ са максималном брзином од око 138 км/х (86 миља на сат) у том тренутку био најспорији на америчком тржишту, његова продаја је ишла муњевито, наводи Би-Би-Си.

Извоз је, међутим, 1992. заустављен распадом бивше Југославије и ратом, а Би-Би-Си подсећа и да је НАТО 1999. бомбардовао фабрику „Застава аутомобили“, наводно погрешно мислећи да је реч о „Застава оружју“.

„Бомба је, међутим, пала годинама пре тога“ и, како наводи британски јавни сервис, „југо“ је Американцима постао главни предмет шала.

„Могао би да удвостучиш вредност југа, само ако му напуниш резервоар“, била је једна од шала која је кружила Америком средином 1980-их.

„Југо“ је био и  звезда“ у неколико филмова, а једну од главних улога „тумачио“ је и филму Ко је убио Мону?.

Иако је био предмет подсмеха у неколико наврата и у популарној емисији Би-Би-Си-а „Топ гир“, британски јавни сервис на крају поставља питање „колико је 'југо' заиста било лош?“.

Истраžживање које је 1987. објавио магазин „Популарна механика“ (Popular Mechanics) показује управо супротно.

Око 78 одсто власника „југа“ у САД оценило је квалитет свог возила као „добар“ или „одличан“, док је 42 процента навело да би поново купили исти аутомобил, подсећа Би-Би-Си.

„Југо“ се производио од 1980. до 2008. а продат је у близу 800.000 примерака. Крагујевачка „Застава“ је у овај аутомобил уграђивала моторе снаге 45, 55, 60 и 65 коњских снага.

Број коментара 36

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 16. мај 2024.
14° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара