среда, 30.05.2012, 14:55 -> 19:44
Опроштај од „ладе риве“
Често исмевана и упоређивана са застарелом кутијом, руска „лада рива“, заправо модел ВАЗ-2107, после четири деценије силази са производне траке. Симбол некадашњег Совјетског Савеза једноставно више не може да парира возилима модерног доба. Међутим, и поред бројних недостатака, многи јој се и даље диве и једнако је обожавају као и у време највеће популарности.
Руси се опраштају од „ладе риве", аутомобила који је симболизовао једну епоху.
Иако је у иностранству „лада" исмевана као застарела кутија, њени обожаваоци, који су основали и свој клуб, не само да су задовољни што је имају већ су и поносни што се разликује од других аутомобила на улицама руских градова.
„То је једна безлична маса, јер су сва увозна возила средње класе слична, само се луксузна издвајају. Моју 'ладу' ћете препознати и на улици и на паркингу. Надимак јој је копејка по нашој најситнијој кованици, јер је јефтина и једноставна за одржавање", истиче Јулија Мартинова, чланица клуба љубитеља ових возила.
„Лада рива" је почела да се производи 1970. године у сарадњи са италијанским „Фијатом" као копија његовог популарног модела „124". Брзо је постала хит у тадашњем Совјетском Савезу где возила са Запада није било могуће купити. Од тада је продато око 17 милиона комада.
„'Лада' је аутомобил 20. века који је радикално променио руску аутомобилску индустрију и не треба потцењивати њену улогу у историји. Многима је остала у најлепшој успомени", објаснио је Јевгениј Богданов, аналитичар за ауто индустрију.
Али од распада Совјетског Савеза, „АвтоВАЗ" се бори са страном конкуренцијом. Приликом промоције и пробне вожње једног од модела, било је проблема са паљењем мотора. Домаћи стручњаци сматрају да руска возила не могу да се такмиче са увозним.
„Показало се да 'лада' не може да испуни многе савремене захтеве као што је тест издржљивости приликом судара и емисија штетних гасова. Укратко, време је за крај", додаје Јевгениј Богданов.
Русија је на путу да због све већих зарада до краја деценије постане највеће тржиште аутомобила у Европи. Ове године се очекује продаја око три милиона возила. Међутим руски богаташи радије купују луксузна возила произведена на западу, па „лада" симболише и јаз између богатих и сиромашних.
По продаји сада предњаче аутомобили „Реноа", „Џенерал моторса" и „Форда", тако да те компаније у Русији отварају нове погоне.