Читај ми!

Gigant pod naponom - da li će najveći kineski proizvođač električnih automobila izdržati rat cenama

Najveći kineski proizvođač električnih automobila "BYD" ima dug koji iznosi 70 odsto njegove vrednosti, pišu istočnoazijski mediji.

Kraj maja doneo je perturbacije na kineskim berzama kada su u pitanju deonice vodećih proizvođača automobila. Ovo uprkos tome što su oni u protekle dve godine ostvarili velike izvozne rezultate.

Deonice najuspešnijeg kineskog proizvođača električnih vozila "BYD", recimo, pale su za nešto više od 12 posto, te za dve nedelje izgubile oko 20 milijardi dolara u vrednosti.

Osnovni uzrok, pišu azijski mediji, je rat cenama, koji već traje nekoliko godina u najvećoj (isključivo) azijskoj zemlji. On se poslednjih meseci zaoštrava, a "BYD", iako ubedljivo najuspešniji proizvođač sa čak 260.000 prodatih ekoloških vozila u mesecu aprilu u Kini, sve više oseća pritisak pratilaca kao što su "Džili", "Xpeng", "Čeri" ili "Lipmotors", pa svoju poziciju pokušava da očuva čestim akcijama rezanja cena, koja dostižu i trećinu vrednosti automobila. Krajem prošlog meseca, naime, ta fabrika je objavila pojeftinjenje visine do 34 procenta za čak 22 svoja električna i hibridna modela.

Latentna opasnost

Zato je Ven Đanđun, generalni direktor rivalske fabrike automobila "Čangčeng", u nedavnom obraćanju domaćim medijima izjavio je da kineska automobilska industrija već ima u svojim redovima giganta kojem preti kolaps nalik onom koji je iskusio "Evergrande" - čuvena, moglo bi se reći zloglasne mega kompanije koja je za hiljade projekata izgradnje stambenih zgrada, stadiona i drugih krupnih javnih objekata godinama uzimala ogromne kredite od banaka sve dok nije zapala u bespovratnu dužničku zamku.

Ven je nesumnjivo mislio upravo na "BYD", jer ta kompanija sada doživljava silnu ekspanziju, delom na račun drugih brojnih proizvođača električnih vozila u svojoj zemlji tako što svesno trpi gubitke nudeći potrošačima svoje automobile ispod proizvodne cene kako bi uzela što veći deo domaćeg tržišta. "BYD", međutim, već ima veliku gomilu dugova koja je po vrednosti jednaka 70 odsto imovine koju poseduje, što predstavlja ozbiljnu opasnost.

Žestoka konkurencija i gomilanje proizvodnih višaka

U Kini, zvuči neverovatno, ima više od stotinu proizvođača automobila, a pored već pomenutih domaćih fabrika, kada su u pitanju ekološka vozila, važni igrači su i strane kompanije poput "Tojote", "Nisana", "Mazde" ili "Tesle" (koja je i sama nakon pandemije kovida posegla za strategijom drastičnog rezanja cena), koje svi sada nude električne automobile po konkurentnim cenama.

U Kini polovina od ukupno oko 30 miliona automobila koji se prodaju godišnje spadaju u kategoriju ekoloških - reč je o električnim vozilima, plag-in hibridima i automobilima sa gorivnom ćelijom.

"BYD" planira da u ovoj godini proda čak pet i po miliona vozila (od čega 800.000 u inostranstvu), što bi bio rast od oko 30 posto u odnosu na prethodnu.

Stručnjaci ocenjuju da se, osim žestoke konkurencije i želje "BYD" da istisne ekonomski slabije konkurente, iza zahuhtavanja rata cenama u maju - "popuste "BYD" koji su dostizali i 53.000 juana (preko 7.000 dolara) pokušali su da prate i "Džili", "Lipmotor" i "Čangan" - nalazi i rast rezerve neprodatih vozila. U Kini se u aprilu na lageru našlo tri i po miliona vozila, što je broj koji se proda za prosečno 57 dana i najveća količina od kraja 2023. godine naovamo, a "BYD" na lageru ima vozila čija je ukupna vrednost za trećinu veća nego u prvom tromesečju prošle godine.

Na sklonost potrošača da biraju jeftinije modele i posledice rata cenama empirijski ukazuje i statistički podatak da je u aprilu ove godine broj prodatih putničkih automobila u Kini u odnosu na isti mesec prošle godine porastao za 14 procenata, ali da je njihova vrednost samo 0,7 posto veća.

Ukoliko se u rat cenama ne umeša država, smatraju ekonomisti, već u drugoj polovini ove godine u Kini bi mogle da se dese osetne promene, poput predaje sitnijih kompanija, udruživanja različitih preduzeća ili krupnih redukcija proizvodnih kapaciteta u cilju smanjenja troškova.

недеља, 08. јун 2025.
22° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом