Više jeftinih i manje luksuznih automobila za Amerikance – japanski proizvođači prilagođavaju se Trampovim tarifama
Japanski proizvođači automobila nastoje da prevladaju negativan efekat Trampovih tarifa promenom strategije prodaje i rezanjem troškova proizvodnje i poslovanja.
Japansko Ministarstvo finansija objavilo je podatke koji ukazuju na neke od efekata Trampovih tarifa na uvoz automobila. Jedan od njih je činjenica da je prosečna cena japanskih vozila izvezenih prošlog meseca u SAD značajno niža u odnosu na prošlu godinu.
Naime, prosečna cena automobila koje su Japanci izvezli u SAD u aprilu, prvom mesecu primenjivanja Trampovih novih carina, iznosila je 28.300 američkih dolara, što je čak 15 procenata manje nego u prošloj godini, pišu japanski mediji.
No, dok je mesečna vrednost izvoza četvorotočkaša opala za skoro pet posto i sada iznosi oko 3,6 milijardi dolara, interesantno, broj vozila koja su brodovima isporučena SAD u znatnoj meri je porasla – reč je o skoku od 11,8 odsto ili 125.817 jedinica.
Ove činjenice se tumače kao izraz promene u strategiji japanskih proizvođača, usmerene na ublažavanje negativnog efekta Trampovih carina – pad prodaje i gubitak udela u američkom tržištu se nastoje preduprediti ili umanjiti ponudom većeg broja jeftinijih modela tamošnjim kupcima.
Premeštanjem akcenta prodaje sa skupljih na jeftinije modele umanjuje se prosečni iznos carine po vozilu i ublažava opasnost da automobili japanskih proizvođača ostanu van domašaja platežne moći američke srednje klase.
Gore navedeno sugeriše da su se proizvođači četvorotočkaša iz Zemlje izlazećeg sunca odlučili da pokušaju da apsorbuju udar koji im nanose carine od 25 posto na uvoz automobila i delova i maksimalno se prilagode novonastaloj situaciji, te da, bar za sada, još uvek nisu počeli da prebacuju fokus sa američkog na druga strana tržišta.
Inače, jedan od faktora koji ih sprečava da to učine je žestoka konkurencija u susednoj Kini, gde se godišnje proda čak oko 30 miliona novih četvorotočkaša, ali gde cene automobila već par godina padaju zahvaljujući tehnološkim inovacijama, ali i ratu cenama u kojem se mnogi proizvođači svesno opredeljuju da žrtvuju profit i podnesu gubitke kako bi preoteli tržište konkurentima.
Ranjivost japanske privrede
Ukupni mesečni izvoz Japana u SAD u proteklih godinu dana kretao se između 9,3 i 13,5 milijardi dolara. Ukupna vrednost celokupnog japanskog izvoza u SAD u aprilu je pala za 1,8 odsto, dok je vrednost izvoza vozila skliznula za 4,8 procenata.
Čak 19,3 odsto japanskog izvoza u aprilu otpalo je na SAD, što podseća na ranjivost japanske privrede u odnosu na Trampovu trgovinsku politiku, pogotovo kada se uzme u obzir da se ogroman broj postrojenja koje pripadaju japanskim kompanijama nalaze u drugim azijskim zemljama, poput Kine i Vijetnama, koje su izložene izuzetno visokim carinama.
Kada je reč o četvorotočkašima, japanske kompanije u svojoj zemlji godišnje proizvedu oko devet miliona vozila, od čega jedan i po milion izvezu u SAD. Još 1,4 miliona automobila koje upute na američko tržište naprave u Kanadi i Meksiku.
Ekonomisti procenjuju da bi japanska automobilska industrija u fiskalnoj 2025. godini mogla da pretrpi štetu od ukupno 21 milijardu dolara usled Trampovih tarifa na vozila (Trampove carine i Japan, stigle prve procene o gubicima auto-industrije).
Zato, mada postoje nagoveštaji da američka strana neće povući tarife na uvozne automobile, poslovni ljudi iz najvažnije japanske industrijske grane s nestrpljnjem iščekuju rezultate pregovora vlade dve države o ukidanju ili smanjenju carina, koji ove nedelje ulaze u treću rundu.
Коментари