уторак, 24.12.2024, 14:35 -> 16:50
Извор: РТС
Аутор: Лидија Георгијев
U većini mesta besplatno se voze povlašćene kategorije, negde vožnja bez karte za - sve građane
Većina lokalnih samouprava ima besplatan javni prevoz za povlašćene kategorije stanovništva najčešće za penzionere i đake. Besplatan za sve građane prvi je 2015. godine uveo Knjaževac, nekoliko godina kasnije Jagodina, odnedavno Žagubica i Vrnjačka Banja. Za većinu gradova besplatan prevoz za sve je prevelika stavka u budžetu.
Građani Knjaževca uslugu besplatnog prevoza koriste bezmalo 10 godina, na površini od 1200 kvadratnih kilometara ova opština ima 76 sela.
“Čovek može da se preveze i kod lekara, plati račune jedno drugo, i svoje obaveze, jer sela su ugasla ljudi nema, taksi su skupi”, kaže putnica. Drugi putnik zadovoljno dodaje: “Prvo ne plaća se, drugo na vreme ide i vraća nas isto”.
“Mi smo na ideju da uvedemo besplatan javni prevoz došli tako što smo anketirali javno mnjenje ispitivali šta su to stvari koje ih najviše iritiraju i šta je to što im najviše nedostaje. U to vreme 2015. godine kada je bilo mnogo više nezaposlenih u Knjaževcu kada su i plate bile niže glavni problem koji su sami građani akcentovali je bio upravo nedostatak javnog prevoza”, ističe Milan Đokić, predsednik Opštine Knjaževac.
Sluha za potrebe građana ima i drugim lokalnim samoupravama, ali nema dovoljno para, pa se uglavnom odlučuju za subvencije za penzionere, đake i pojedine socijalne kategorije. Subotica za te stavke izdvaja 100 miliona godišnje, uz subvencije prevozniku iznos je mnogo veći.
Radoslav Vukelić, iz Sekretarijat za komunalnu delatnost, iz Subotice naglašava da tekuće subvencije koje grad izdvaja javnom preduzeću Suboticatrans za gradski i prigradski prevoz, tačnije putnike, koje koriste ovu komunalnu uslugu iznosi oko 378 miliona na godišnjem nivou koje su budžetom planirane u 2024. godini gde se subvencioniše cena karte u odnosu na realnu tržišnu koja bi trebala biti.
Bez toga karte u Subotici bile bi skuplje, jedna vožnja u Novom Sadu košta 100 u Nišu 80 dinara. I dok Novi Sad nema potpuno besplatan prevoz Niš je ove godine spisak povlašćenih kategorija proširio, najveći broj čine stariji od 65 godina.
“U Nišu od sto hiljada naših sugrađana koji mogu koristiti - besplatan prevoz koristi tek njih 55826, na današnji dan imamo izdatih legitimacija koji koriste besplatan prevoz, to građane grad Niš i budžet grada Niša košta blizu sto miliona dinara na mesečnom nivou”, navodi Saša Novićević, v.d. direktora Direkcije za javni prevoz, iz Niša. Nastavlja: „Ako me pitate kakva bi projekcija bila ukoliko dođe do besplatnog prevoza za sve putnike to bi iznosilo na godišnjem nivou negde oko 2 milijarde i 500, to je jedna osmina budžeta”.
U mnogim sredinama kao u Nišu, ima građana koji smatraju da prevoz treba da bude besplatan za sve građane. Većina Nišlija ipak je zadovoljna.
Projekcija od 2,5 milijarde godišnje u Nišu u odnosu na recimo 23 miliona koliko Žagubica odnedavno troši na besplatan prevoz za sve, govori o tome da su poređenja nerealna. Svaki grad ima svoje specifičnosti, poput Kraljeva koje ima mnogo linija, a malo putnika, a samo linija do recimo Rudna duga je gotovo 100 km.
Коментари