Читај ми!

Cene pod lupom – bez konkurencije i bolje primene zakona mere neće zaustaviti staru trgovačku praksu

Uprkos brojnim državnim merama, visoke cene osnovnih proizvoda i dalje predstavljaju veliki problem za potrošače u Srbiji. Najnovije mere treba da ograniče trgovačke marže, ali sagovornici RTS-a ekonomista Dragovan Milićević i novinarka Jelica Antelj upozoravaju da bez bolje primene zakona i veće konkurencije na tržištu teško da će potrošači videti značajnije niže cene u prodavnicama.

Prema rečima ekonomiste Dragovana Milićevića, pored regulativa, u Srbiji postoji i jezgro zakona koji regulišu konkurenciju.

"Zakoni o trgovini, zaštiti potrošača i sprečavanju konkurencije, podrazumevaju da je trgovina slobodna i da se uvek mogu preduzeti mere u esencijalnim slučajevima“, objašnjava dr. Milićević.

Međutim, on dodaje da u praksi, odgovorne institucije kasne sa sankcijama, a postupak protiv velikih trgovinskih lanaca, osumnjičenih za monopolsko ponašanje, još traje.

Antimonopolska komisija je pokrenula istragu protiv četiri velika lanca zbog sumnje u dogovaranje cena, ali rezultati još nisu poznati.

"Jednako važno je istrajati u naporima da se otkrije i sankcioniše takvo ponašanje. Ali, i da sutra dobijemo rešenje antimonopolske komisije, to ne bi rešilo pitanje cena", naglašava Jelica Antelj, novinarka koja se godinama bavi zaštitom prava potrošača.

Potrošači su organizovali i bojkote u par navrata, ali, kako kaže Antelj, oni su imali samo kratkotrajan efekat.

"Bojkot daje samo privremeni učinak, ali ne rešava suštinski problem koji je odraz visokih cena", kaže Antelj.

Cene gotovo nepromenjene, potrošači ostali i bez akcija

Ono što brine sagovornike RTS-a je što su cene treći dan od početka primene uredbe o maržama ostale gotovo nepromenjene.

"Trgovinski lanci nisu skinuli cene ni za jedan odsto, a ukinuli su akcije. Potrošači su mnogo više imali koristi od akcija nego što tri dana od početka primena mera nemate sniženja, a cene su iste", kaže Milićević.

Smatra da je efekat svake državne mere ograničen i da dugoročno nema efekta.

"Možete ograničiti marže, ali je pitanje ko će onda pokriti njihove troškove a to će verovatno biti dobavljači", kaže Milićević.

Bolja tržišna konkurencija, bolje i cene

Najavljejen je i novi zakon o nepoštenim poslovnim praksama, koji bi sistemski rešio probleme sa cenama i tržišnom konkurencijom , a koji je bi trebalo da bude usvojen do kraja godine.

Sagovornici RTS-a smatraju da je najbolje rešenje u ulasku više konkurenata na tržište, kao i u boljoj primeni postojećih zakonskih rešenja jer je to jedini način da se cene stabilizuju bez destabilizacije tržišta.

"Za visoke cene glavni faktor je konkurencija, ne možete administrativno regulisati biznis, a prostor za izbegavanje tih mera je veliki", zaključuje ekonomista Dragovan Milićević.

Do tada, sva je prilika da će cene u prodavnicama ostati iste, a potrošači bez akcija.

петак, 05. септембар 2025.
24° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом