субота, 05.07.2025, 10:32 -> 12:48
Извор: РТС, Танјуг
Svečano otvoren auto-put do Požege; Vučić: Ponosan sam, jer smo uprkos svemu završili najtežu deonicu
Predsednik Aleksandar Vučić obišao je novu deonicu auto-puta "Miloš Veliki" od Pakovraća do Požege, u dužini od 19,56 kilometara, koja je danas svečano otvarena sa dva najduža drumska tunela u Srbiji - Laz i Munjino brdo. Deonica će biti otvorena za saobraćaj sutra od 12 časova. Vučić je istakao da je ta deonica od velikog značaja za razvoj Srbije i da su uspeli da dovrše posao i pored komplikovanog terena.
"Успели смо, никада се нећемо зауставити"
Председник Александар Вучић изјавио је на свечаном отварању нове деонице ауто-пута Е-763 "Милош Велики" од Паковраће до Пожеге, у дужини од 19,56 километара, са два најдужа друмска тунела у Србији Лаз и Муњино брдо, да је Србија сада јака држава са развијеном инфраструктуром и најмодернијим и најбезбеднијим ауто-путевима.
"Нека лепа наша српска места деловала су нам каткад заиста далеко и скоро па недогледно. Сада је Србија јака држава, развијене инфраструктуре, која ће се у годинама које долазе још више модернизовати", истакао је Вучић у обраћању.
Навео је да је деоница ауто-пута од Прељине до Пожеге један од најзначајнијих инфраструктурних пројеката у нашој земљи.
"Завршена је деоница од Прељине до Пожеге. Поштовани пријатељи, сестре и браћо, Када смо кренули да градимо Србију људи су мислили да је то кратак посао, али да будем искрен, сумњам да се ико надао да ћемо до Пожеге да завршимо ауто-пут, посебно знајући колико је Јелица, тешка планина, непрегледна, широка, а геологија ужасна. И негде пре годину и нешто дана сам се уплашио хоћемо ли завршити или не овај ауто-пут до Пожеге, ову деоницу. Видео сам да су и наши кинески пријатељи разумели колико проблема имају, са колико се мука суочавају", рекао је председник Србије
Нагласио је да ће се од Пожеге градити два крака ауто-пута, један преко Ариља и Ивањице према Дугој Пољани, а други преко Узића, Горјана, Злакусе, до Мачката и Златибора.
"А од Беле Земље остаје до Котрмана, до Вишеграда да се изгради. И већ од понедељка крећемо у преговоре са нашим партнерима за ове важне деонице ауто-пута. И никада се нећемо зауставити. Наставићемо да радимо, упркос онима који не мисле да је добро да Србија ради и да је добро да се Србија гради", рекао је Вучић.
Ли Минг: "Милош Велики" важна артерија, јер повезује Београд са луком Бар
Амбасадор Кине у Србији Ли Минг изјавио је током отварања нове деонице ауто-пута "Милош Велики" од Паковраћа до Пожеге да тај пут представља важну саобраћајну артерију која повезује Београд са луком Бар у Црној Гори, али и запад са севером Србије.
"Ова деоница не само да повезује север са западом земље, већ повезује и људе и значајно побољшава саобраћајне услове, покреће економски развој, побољшава квалитет живота људи и тиме потпуно доказује да изградњом сваког новог пута стварамо услове за развој индустрије", рекао је кинески амбасадор.
Навео је да се Србија у последњих неколико година под вођством председника Александра Вучића налази на добром путу са стопом економског развоја која је међу највишима у Европи.
Према његовим речима, пројекат изградње овог пута је доказ изузетних односа између Србије и Кине.
"Под стратешким вођством двојице лидера изградња српско-кинеске заједнице има одличан почетак. Председници су се успешно састали у Москви 9. маја указујући на даљи правац билатералних односа. Сарадња Србије и Кине је процес који нема краја, јер је сваки завршетак нови почетак. Српски и кинески градитељи ће након отварања ове деонице од краја направити нови почетак и наставити да раде на изградњи нове деонице и да обарају рекорде у дужини мреже ауто-путева у Србији", нагласио је Ли Минг.
Директор кинеске компаније ЦРБЦ: Желимо да радимо раме уз раме са Србијом
Генерални директор кинеске компаније ЦРБЦ Ванг Лиђун рекао је на отварању деонице ауто-пута да компаније ЦРБЦ и ЦЦЦЦ желе да раде раме уз раме са Србијом и да велика удаљеност не умањује челично пријатељство Кине и Србије.
"Пут развоја нема краја, компанија ЦЦЦЦ и ЦРБС дају свој допинос економском развоју Србије и настављају пут просперита са овом херојском земљом", рекао је Лиђун.
Нагласио је да у име компаније ЦЦЦЦ и ЦРБЦ може да се захвали председнику Александру Вучићу на подршци и амбасади Кине у Србији, на стручној помоћи Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструкуре и инвеститору, "Путевима Србије" и надзорним органима и истакао велико поштовање целом тиму градитеља на њиховом даноноћном труду и борби.
"Током изградње смо уложили велике напоре да обезбедимо најбољи квалитет овог пројекта. Ангажовали смо велике ресурсе и експерте за решавање техничких пититања на лицу места, уз заједничке напоре успели смо да завршимо овај пројекат. Пуштањем у саобраћај ове деонице постављени су чврсти темељи за изградњу ауто-пута Е-763 чиме би се коначно решило питање уског грла на вези између централне и источне Европе до Јадранског мора и учврстила позиција Србије као једног од најважнијих траснпортних чворишта у Југоситочној Европи", додао је Лиђун.
Вучић обишао оперативно-управљачки центар
Председник Вучић обишао је оперативно-управљачки центар, одакле ће се вршити надзор, праћење и управљање саобраћајем на новоизграђеној деоници ауто-пута од Прељине до Пожеге.
Извршни директор у јавном предузећу "Путеви Србије" Зоран Пешовић обавестио је председника да ће се из те контролне собе вршити 24-очасовно праћење, надзор свих система инсталираних на путној мрежи, као и да ће примарно у надзору бити представници "Путева Србије", а осим њих биће и имплементатори опреме да се у првој фази прелазног периода прати рад инсталираних система.
"Ово у ствари служи да шта год да се деси, ви можете одмах да интервенишете", рекао је Вучић.
Председника су обавестили и да се ту детектују сви ванредни догађаји, инцидентни и да ће ту бити обучена екипа која промптно реагује.
У окружењу ће се налазити екипа коју чине ватрогасно-спасилачке јединице, управа саобраћајне полиције, службе одржавања, хитне помоћи.
"Можемо да се меримо што се тиче безбедности са резултатима других развијених европских земаља", рекао је Пешовић обраћајући се председнику.
Вучић је информисан и да се у том центру налази врхунски, огроман агрегат који без прекида у напајању напаја све системе који су у функцији уколико дође до нестанка струје и то пет сати.
"Значи да шта год се деси, било какав компјутерски поремећај или струја нестане из било ког разлога, великог невремена, он пет сати држи", истакао је Вучић.
Председнику је речено и да ће бити појачана активност Управе саобраћајне полиције како би се поштовало ограничење брзине које у тунелима износи 80 километара.
"Нова деоница потпуно безбедна, бесплатна до 15. јула"
Председник је поручио да је нова деоница ауто-пута Е-763 "Милош Велики" од Паковраће до Пожеге потпуно безбедна за коришћење и најавио да ће тај део ауто-пута моћи бесплатно да се користи до 15. јула.
Вучић је током вожње са представницима медија последњом деоницом ауто-пута до Пожеге, на питање новинара како коментарише писање појединих медија да се отвара ауто-пут иако није безбедан, као и да се отвара тајно, рекао да може само да каже да је тако када неко толико мрзи своју земљу и не може да се радује успеху Србије.
Нагласио је да ништа не ради тајно већ све јавно, као и да нема више енергије да сваког дана одговара на све лажи и оптужбе.
Истакао је да је министарка грађевинарства Александра Софронијевић најстручнија за тај сектор, с обзиром да се бави тим послом 40 година и поновио да је ауто-пут потпуно безбедан.
"Погледајте како ово изгледа, у два нивоа ауто-пут, нестварно и чудесно изгледа, прелепа природа. Ауто-пут до Пожеге је фантастичан и више се не иде кроз Овчарско-кабларску клисуру", рекао је Вучић.
Председник је питао министарку Софронијевић до када ће моћи бесплатно грађани да користе ту деоницу ауто-пута, а она је одговорила до 10. јула, након чега је он затражио да то буде до 15. јула и добио потврдан одговор.
"Поносан сам јер смо упркос свему завршили најтежу деоницу ауто-пута"
Председник Вучић је изјавио да је поносан јер је завршена, како је навео, најтежа деоница ауто-пута у Србији икада, упркос спотицањима споља и изнутра и навео да су данас започети званични преговори за комерцијални уговор за изградњу пута до Дуге Пољане.
"Приоритет је преко Ариља, не идемо преко Голије, идемо на Кушиће и онда на Дугу Пољану. Ту нам је 75 одсто објеката, много кошта, али тражимо креативне начине за финансирање. Дуга Пољана је место између Сјенице и Новог Пазара, тиме цео тај крај подижемо", рекао је Вучић током вожње отвореним аутобусом новоизграђеном деоницом од Паковраће до Пожеге, коју данас званично отвара.
Како је додао, са друге стране, људи већ траже наставак од 14,5 километара од Пожеге према Ужицу до Злакусе и од Злакусе има још 17 километара до Мачката, односно до Беле земље, скретања ка Котроману и Вишеграду и до излаза на Златибор.
Вучић је истакао да је данас важан дан за земљу и, обраћајући се новинарима, рекао да је можда за њих ово уобичајени радни дан, али да за њега значи шест година рада, примања извештаја о радовима сваког дана.
"Ово је најтежа деоница коју смо икада изградили у Србији, Муњино брдо и Лаз, толико мука. Никада се није градила тако тешка деоница, надам се да нећемо имати више тако тешких деоница", казао је Вучић и додао да је Фрушкогорски коридор лакши од деонице Паковраће - Пожега.
Рекао је да су блокадери јуче покушали да блокирају ауто-пут, да су у 19. веку покушали да забране увођење уличне расвете.
"Увек имате оне који заустављају прогрес, али срећан сам што смо ово успели и урадили, за мене је сатисфакција за много година тешког рада у којима нисам имао одмора, али данас постоји нешто што нико не може да обрише. Изградили смо више путева од када сам премијер, па председник Србије, него у претходних 70 година и како да не будем поносан", навео је председник.
Вучић је истакао да су их за то време свакога дана нападали, спотицали, шибали, али да су, без обзира на све то, успели и то захваљујући грађанима Србије.
Председник Вучић обилази нову деоницу
Председник Александар Вучић обилази нову деоницу ауто-пута "Милош Велики" од Паковраће до Пожеге, у дужини од 19,56 километара, која се данас свечано отвара са два најдужа друмска тунела у Србији - Лаз и Муњино брдо.
Председник Вучић је претходно у Паковраћу одржао састанак са представницима кинеске компаније ЦРБЦ која је изводила радове.
У аутобусу са Вучићем и представницима медија су и министарка грађевинарства Александра Софронијевић, министар за јавна улагања Дарко Глишић, амбасадор Кине Ли Минг, директори Путева Србије и Коридора Србије Зоран Дробњак и Александар Антић.
Predsednik Vučić je u petak najavio da će nova deonica auto-puta od Pakovraće do Požege biti otvorena za saobraćaj od nedelje u 12 sati.
Karakteristično za tu deonicu je što prolazi kroz veoma težak geografski teren i zbog čega su izgrađeni brojni tuneli i mostovi, pa skoro trećinu trase čine mostovi i tuneli.
Na celokupnom projektu je projektovano 35 mostova ukupne dužine 5.196 metara, četiri nadvožnjaka ukupne dužine 592 metara (tri mosta na lokalnim putevima nakon silaska sa denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 180 metara.
Projektovano je i četiri nadvožnjaka u sklopu denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 1.075 metara i to: 13 mostova dužine više od 100 metara, a najduži most 478 metra, šest mostova dužine od 25-100 m, 16 jednorasponskih mostova dužine od 10-25 metara.
Most preko Zapadne Morave je jedinstven u odnosu na ostale, jer premošćuje reku rasponom od 80 metara, a ukupne dužine je 330 metara.
Izgrađeno je 1.912.000 metara kvadratnih nasipa i tri kompletne saobraćajne petlje, koje će omogućiti rasterećenje postojeće obilaznice oko Čačka.
Deo od Pakovraće do Požege u sastavu je deonice Preljina - Požega dužine 30,96 kilometara, od čega je 11,4 kilometara deonice Preljina-Pakovraće puštena u saobraćaj 2022. godine.
Deonica Preljina - Požega nadovezuje se na već izgrađeni auto-put "Miloš Veliki" koji je u saobraćaju od Surčina do Preljine, u punom profilu auto-puta sa pripadajućim objektima, petljama, tunelima i mostovima.
Finansijer deonice je Vlada Srbije - Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture, a investitor JP Putevi Srbije.
Glavni izvođač radova je "China Communications Construction Company" (matična kompanija firme CRBC), a ugovorena vrednost cele deonice od Preljine od Požege iznosi 523.530.000 dolara (450 miliona evra).
Topografski i geomorfološki uslovi su zahtevali potrebu za projektovanjem i izgradnjom ukupno tri tunela: Trbušani, Laz i Munjino Brdo.
Tunel Trbušani nalazi se u prvoj trećini deonice. Dalje trasa prelazi preko Zapadne Morave i penje se obroncima planine Ovčar i Jelice.
Kroz planinu Jelicu probija se tunel Laz. Zatim se trasa spušta prema Lučanima kroz Markovicu i Negrišore. Posle Lučana prolazi kroz brdski masiv tunelom Munjino Brdo do mesta Prilipac, gde je i završetak deonice.
Sva tri tunela su projektovana sa po dve odvojene tunelske cevi, svaka za jedan saobraćajni smer.
Dužine tunelskih cevi tunela Trbušani su približno 300 metara.
Dužine tunelskih cevi tunela Laz su približno 2.700 metara i 2.900 metara (dužina leve cevi po osovini leve cevi je 2.842,57m, a dužina desne cevi 2.662,33 metara).
Prema podacima Puteva Srbije, osovinsko rastojanje tunelskih cevi je od minimalno 35 do najviše 55 metara.
Na trećini dužine tunela projektovani su vezni hodnici za prolaz vozila iz jedne u drugu tunelsku cev sa nišama za vozila u kvaru, kao i devet pešačkih poprečnih veznih hodnika na propisanim međurastojanjima, koji omogućavaju bezbednu evakuaciju u incidentnim situacijama.
Na srednjem delu ovog poprečnog hodnika za prolaz vozila, rezervisan je prostor za pogonsku trafostanicu.
Ispod pešačkih staza na obe strane kolovoza predviđen je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija.
Dužine leve i desne tunelske cevi tunela Munjino Brdo su u proseku 2.750 metara, leve cevi 2.755,75 metara, dok je desna cev nešto kraća, sa dužinom od 2.740,14 metara.
Tunel Munjino Brdo je projektovan sa dve tunelske cevi za svaki pravac vožnje po jedna, odnosno kroz svaku tunelsku cev se odvija jednosmerni saobraćaj sa dve vozne trake.
Širina kolovoza u tunelu je 7,70 metara. Osovinski razmak tunelskih cevi je oko 30 m. Visina saobraćajnog profila je H=4.75 metara.
Sa obe strane kolovoza su projektovane službene pešačke staze, širine od 1,19 metara -1,24 metara. Ispod njih je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija.
Poprečni pešački prolazi za prelazak pešaka iz jedne u drugu cev u slučaju vanrednog događaja u tunelu, su projektovani da mogu da propuste i interventna vozila i nalaze se na rastojanju od 220-280 metara.
Za svaku tunelsku cev su projektovana po dva proširenja za uklanjanje pokvarenih vozila- Havarijske niše. Poprečni vozni prolazi za propuštanje vozila iz jedne u drugu cev su deo tunela Munjino Brdo projektovani na međusobnom razmaku od 1.000 do 1.006 metara u podužnom pravcu.
Tuneli Laz i Munjino Brdo predstavljaju trenutno najduže drumske tunele u Srbiji.
Samo u prvom delu deonice od postojeće naplatne rampe "Preljina" do Pakovraća, koji je dužine 14,3 kilometara, urađeno je izmeštanje elektroenergetskih, telekomunikacionih, vodovodnih i gasnih instalacija na ukupno 73 mesta.
Auto-put E-763 Beograd - Južni Jadran služi kao vitalna veza između Srbije i Crne Gore, povezujući Beograd sa područjem Južnog Jadrana. Na širem planu, poboljšaće povezanost između Rumunije, Srbije, Crne Gore i Italije.
U Požegi je predviđena izgradnja saobraćajnog čvora po kome se deo autoputa odvaja za Kotroman i granični prelaz sa BiH.
Projekat deonice Preljina – Požega auto-puta E-763 smešten je na južnom delu auto-puta E-763 u Srbiji.
Nadzor i upravljanje objektima se vrši 24 časa svakog dana iz operativno upravljačkih centara prema jasno definisanim procedurama reagovanja u slučaju vanrednih događaja.
Коментари