Читај ми!

Novi stanovi, stari problemi – da li će Vračar izdržati novu gradnju

Vračar se širi, ali infrastruktura zaostaje. Najava izgradnje skoro 70.000 kvadratnih metara u narednom periodu znači i oko 3.000 novih stanovnika. Vodovodna mreža je već preopterećena, parking mesta nedostaju, a zelenih površina i prostora za škole i vrtiće sve je manje. Stručnjaci upozoravaju da najgušće naseljena beogradska opština možda više neće moći da izdrži novi talas gradnje.

Od jednog do drugog popisa stanovništva, u Beogradu je izgrađeno više od 134.000 stanova.

Urbanista Dragomir Ristanović ističe da se posledice brze urbanizacije najviše osećaju u samom centru grada, gde je gustina stanovništva izuzetno velika.

"Vračar ima 60.000 stanovnika zbijenih na svega tri kvadratna kilometra. Kada bi dobio danas status grada i autonomiju, bio bi među 50 najgušće naseljenih gradova na planeti i ostavio bi iza sebe i Njujork, Pariz, Kairo ili Džakartu", navodi Ristanović.

U bloku između nekoliko ulica na Vračaru, u blizini Južnog bulevara, razmatra se mogućnost izgradnje 66.300 kvadratnih metara, pa se procenjuje da će broj stanovnika porasti za više od 3.000.

Vodovod pod opterećenjem

Kada se na malom prostoru izgradi mnogo zgrada, često je problem i vodovodna mreža. Ukoliko nije izgrađena nova, dešava se da je loš pritisak vode, naročito na višim spratovima, a ni pucanje cevi nije retkost. 

Podaci Beogradskog vodovoda i kanalizacije pokazuju da su prošle godine primili 534 zahteva za priključenje novih objekata. 

Sve više vozila, sve manje parking mesta

Sa rastom broja stanovnika, povećava se i broj vozila, ali ne i parking mesta. Stručnjaci procenjuju da na Vračaru nedostaje 10.000 parking mesta.

“Ako izračunamo da 66.000 kvadratnih metara novih stanova odgovara približno 1.000 stanova, uz prosečan faktor 1,2, a imajući u vidu da se radi o najužoj gradskoj zoni, možda treba primeniti faktor 1,5. To znači da će biti potrebno još 1.500 novih parking mesta”, navodi Aleksandra Đukić, profesorka na Arhitektonskom fakultetu.

Urbanista Dragomir Ristanović ističe da broj automobila u Beogradu iz godine u godinu raste. Prema podacima iz 2015, na 1.000 domaćinstava bilo je oko 300 vlasnika vozila, dok danas u centralnim opštinama poput Vračara, Starog grada, Novog Beograda i Savskog venca čak više od polovine stanovništva poseduje sopstveni automobil.

"Taj stepen motorizacije, kako se naziva, nastavlja da raste i u ovom trenutku opštine kao što su Vračar, Stari grad, Novi Beograd i Savski venac imaju preko 500 ljudi na 1.000 stanovnika koji poseduju svoje vozilo", kaže Ristanović.

Nedostatak zelenih površina i infrastrukture

Gradi se mnogo, a prostora je malo, što dovodi do toga da nove zgrade, pa i cela naselja, u nekim slučajevima nemaju neophodnu infrastrukturu. Pored parking mesta, veliki problem su i zelene površine, objašnjavaju stručnjaci.

"Evropski standardi nalažu da je minimalni broj zelenih površina po stanovniku devet kvadrata, a da je optimalno negde između 20 i 50 kvadrata. Kada posmatramo teritoriju Beograda, trenutno je između 12 i 15 kvadrata po stanovniku, ali to je generalno cela površina Beograda, opštine, dok je Vračar ugrožen. On ima pola manje od toga, to jest negde se kreće između četiri i šest kvadrata", kaže Aleksandra Đukić, profesorka na Arhitektonskom fakultetu.

Infrastruktura je jedan problem, a sve češće je problem i nedostatak prostora za novi vrtić, školu, kulturnu ili sportsku ustanovu, kako u centru grada tako i u prigradskim naseljima.

недеља, 26. октобар 2025.
14° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом