Читај ми!

Nedostatak nastavnika i rastući problemi u obrazovanju – šta je rešenje

Penzionisani direktor osnovne škole u Rakovici Stanislav Stevuljević u razgovoru za RTS osvrnuo se na trenutne probleme u obrazovanju, ističući da ne treba rešavati duboke probleme u prosveti smenama direktora i nastavnika. Podsećajući na štrajkove iz 1997. godine, Stevuljević je ukazao na važnost konstruktivnog dijaloga i sistemskih reformi, kao i na veliki nedostatak stručnog kadra u obrazovanju, što ozbiljno ugrožava budućnost učenika.

Stanislav Stevuljević podsetio se na 1997. godinu, kada su se održali veliki štrajkovi u prosveti. Kao član pregovaračkog tima u to vreme, učestvovao je u pregovorima i seća se da su zahtevi bili usmereni ka poboljšanju materijalnog položaja nastavnika.

"Tada je prvi zahtev bio smena ministra. Međutim, brzo smo shvatili da to nije rešenje. Pitanje je bilo kako poboljšati status nastavnika, a ne smenjivati ljude na visokim pozicijama. Danas to baš i nije tako. Nešto je izmešano, što bi se reklo", rekao je Stevuljević.

Ističe da nije samo materijalni položaj nastavnika u pitanju, već i sve češće smene direktora i nastavnika, što smatra opasnim trendom. On upozorava da na taj način nije moguće rešavati duboke probleme u obrazovnom sistemu.

"U školama se dešavaju zaista uznemiravajuće stvari. Mislim da je šteta rešavati probleme na ovakav način. Očigledno postoji neki konflikt, ali mislim da ovo nije put za njegovo rešavanje. Ostaviti školu dan-dva pred početak školske godine bez direktora, to zaista ne mogu da razumem", navodi gost RTS-a.

Zakonske osnove za smenu direktora

On ukazuje da tokom 23 godine svoje karijere nije imao potrebu da otpusti nijednog nastavnika, iako je bilo situacija u kojima bi to bilo moguće.

Naglašava da su smene direktora zasnovane na zakonskim odredbama, te da je zakon vrlo jasan u vezi sa razrešenjem direktora. Član 128 propisuje 16 okolnosti kada ministar razrešava dužnosti, a dodatno omogućava smenu i u drugim slučajevima.

"Smena direktora se zaista zasniva na zakonskim činjenicama. Nije tačno da neko može da kaže da je ministar samovoljno postupio. Član 128 predviđa 16 okolnosti u kojima ministar razrešava. Znači, ne piše da može, nego ga razrešava dužnosti. I ako se primeni ovaj član zakona, 17. stav daje mogućnost smene direktora i u drugim slučajevima, odnosno, direktor može biti smenjen kad god ", navodi Stevuljević.

Međutim, postavlja pitanje svrsishodnosti takvih aktivnosti, posebno u kontekstu nedostataka nastavnika, kao što je slučaj sa nastavnicima matematike, koji su izuzetno teško dostupni na tržištu rada.

Dijalog kao rešenje

Jedan od ključnih momenata u razgovoru bio je pitanje rešavanja konflikata u prosveti. Da li je rešenje otpustiti sve nastavnike i direktore koji nisu u skladu sa zakonima? "Sigurno nije", konstatuje Stevuljević.

Naglašava da je najvažnije da se sedne za sto i pokrene konstruktivan dijalog između direktora i Ministarstva.

"Poslednji put smo imali razgovor sa ministrom kada je Mladen Šarčević bio na čelu Ministarstva. Od tada nije bilo konkretnih razgovora ni sa jednim ministrom o aktuelnim problemima. Direktor koji ima ceo kolektiv u obustavi rada treba da ima priliku da objasni situaciju i da se razgovara o tome kako da se nađe rešenje. Da li je rešenje otpustiti sve? Sigurno nije. Da li je rešenje smeniti direktora koji nije uspeo da obezbedi kontinuitet nastave? Direktor po funkciji mora da obezbedi kontinuitet, ali kako to da uradi kada ceo kolektiv obustavi rad? U tom slučaju, direktor može samo da sedi i da posmatra", dodaje Stevuljević.

Problemi sa zapošljavanjem - kako naći stručni kadar

U poslednjih nekoliko godina, Srbija se suočava s velikim nedostatkom nastavnika, posebno u stručnim oblastima kao što su matematika, informatika i tehnologija. Stevuljević objašnjava da je teško pronaći kvalitetne nastavnike, jer studenata koji završavaju te fakultete ima sve manje.

Ističe da će deca najviše ispaštati ako se ova situacija nastavi, te da je potrebno hitno rešavati pitanje kako i na koji način zapošljavati nastavnike, ali i kako ih motivisati da ostanu u obrazovanju.

Šta je rešenje

Stanislav Stevuljević naglašava da je jedini pravi put rešavanja problema u prosveti dijalog, reforma sistema i sistemska podrška nastavnicima i direktorima.

Sve koji se bave obrazovanjem poziva da zajedno rade na iznalaženju rešenja koja će biti u interesu budućnosti naše dece.

Celo gostovanje Stanislava Stevuljevića možete pogledati u videu na početku teksta.

уторак, 09. септембар 2025.
29° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом