субота, 17.05.2025, 05:50 -> 07:27
Извор: РТС
Trotineti na ulicama i trotoarima – između slobode i regulative
Utisak je da je na ulicama Beograda manje trotineta nego ranije, a jedan od mogućih razloga je to što je posle izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja obavezna registracija. Od kako postoji regulativa, došlo je do paradoksa – smanjio se broj trotineta koji su regulisani zakonom, dok snažnijih modela ima sve više.
Električni trotineti su prošle godine na ulicama Beograda u pojedinim situacijama izazivali strah kod drugih učesnika u saobraćaju, ali i kod pešaka, koji su se sa njima često susretali na trotoaru ili pešačkom prelazu.
Međutim, godinu dana kasnije, ustanovljena su neka pravila. Iako se ne vodi tačna evidencija o ukupnom broju električnih trotineta, deluje da ih je manje u pešačkim zonama.
Aleksandar Božović, stručnjak za bezbednost saobraćaja, ističe da trgovci električnim trotinetima tvrde da su u Srbiji prodali između 200.000 i 300.000 ovih vozila.
"Mi smo broj trotineta dobili od uvoznika i trgovaca. Prodavali su sve vrste, one koje su dozvoljeni, ali i one koji nisu. Budući da verifikaciju nije prošao dovoljan broj trotineta, to mora da se završi ove godine", ističe Božović.
Paradoks posle usvajanja izmena zakona
Ukoliko se građani opredele za električni trotinet kao prevozno sredstvo za vožnju kroz grad i probijanje kroz gužve, sada moraju da imaju i nalepnicu.
Ovakva kontrola je važna, naročito zbog bezbednosti, pošto pojedini trotineti mogu da razviju brzinu i od 25 kilometara na čas.
Proces je jednostavan – odlazak sa trotinetom u Auto-moto savez, predaja deklaracije o proizvođaču i dobijanje nalepnice uz uputstvo o upotrebi. Aleksandar Mijailović, predstavnik Udruženja vozača trotineta, kaže da je od postojanja regulative došlo do paradoksa.
"Onih trotineta koji su regulisani zakonom ima manje, dok snažnijih modela trotineta ima sve više", navodi Mijailović.
Regulativa, godinu dana kasnije – dokle se stiglo
Regulativa je na snazi od juna 2024. godine. Ministarstvo unutrašnjih poslova naglašava da je kazna za električno vozilo bez nalepnice mandatna i iznosi 10.000 dinara.
Tokom 2024. godine, vozači trotineta su učestvovali u 98 saobraćajnih nezgoda. Jedna osoba je poginula, a više od 20 ljudi je teško povređeno.
U prethodnoj godini, vozači trotineta načinili su skoro 1.000 saobraćajnih prekršaja.
Najviše kazni je napisano zbog nošenja svetloodbojnog prsluka i neposedovanja identifikacione nalepnice.
Osnovna pravila vožnje trotineta podrazumevaju da vozač ima kacigu, kao i da vozi po kolovozu u blizini trotoara.
Коментари