Читај ми!

Trg republike kao večito gradilište – kockanje kockama, pesak, voda i drugi problemi

Već nekoliko godina kocke na Trgu republike majstori okreću, dorađuju, menjaju. I sad su majstori tamo. Gradski zavod za veštačenje, koji je morao da utvrdi šta je problem sa tim radovima, nije hteo sa nama da podeli zaključke tog veštačenja, pa smo pitali one koji se ceo život bave tim poslom u čemu je problem.

U toku su radovi na Trgu republike koji bi, prema najavama gradskih čelnika, trebalo da promene saobraćajnu sliku u centru grada. U poslednjih sedam godina Trg republike je više puta rekonstruisan. Kocke su vađene, okretane i premeštane.

Poslednji radovi bili su jesen 2024. godine. Sudeći po pešačkom prelazu u Kolarčevoj, izgleda da je kockanje kockama neizvesno.

Zašto kocke, ploče, kaldrma pucaju, iskaču, zavisi od mnogo faktora, objašnjavaju stručnjaci. A šta je problem na Trgu republike?

Svojevremeno, Gradski zavod za veštačenje dobio je zadatak da analizira problem sa kockama na Trgu. RTS od njih nije dobio odgovor na pitanje kakvi su tada bili rezultati.

Profesor Građevinskog fakulteta Goran Mladenović napominje da je inicijalno bila projektovana betonska ploča kao podloga tih kocki, pa je tokom izvođenja došlo do izmene projekta i postavljen je asfalt.

„To je jedan aspekt problema. Imamo podlogu koja očigledno nije adekvatna za tako veliko saobraćajno opterećenje. Sa druge strane, sama struktura nije adekvatna jer su te kocke postavljene na pesku“, objašnjava profesor Mladenović

Odvodnjavanje važno pitanje

Ivan Andrić iz Srpskog društva za puteve ukazuje da je važno pitanje kako urađeno odvodnjavanje.

Postoji latinska izreka memento aqua – seti se vode. Najveći problem kod puteva i kolovoza je voda. To kada uđe u kolovoz, to mora da pukne. Zimi to se smrzne, tokom proleća se odmrzava, pa onda dođe saobraćaj i onda to puca, samo od sebe“, navodi Andrić.

Tri uslova za uspešan rezultat

Da li će u ulici biti kocke, kaldrma, ploče ili asfalt – to je pitanje estetike, kažu stručnjaci. Prioritet treba da budu: kvalitetan materijal, dobra projektna rešenja, kvalifikovani radnici.

„U principu, naši tehnički uslovi su manje ili više saglasni sa onim što se koristi u svetu. Pitanje je kontrole kvaliteta, da li se ispoštuje ono što je propisano projektima u pogledu kvaliteta materijala. Ako se to ispoštuje tokom izvođenja, onda bi trebalo da dobijemo isto što se dešava i na sličnim saobraćajnicama u svetu“, naglašava profesor Mladenović.

Ivan Andrić poručuje: „Ne možemo da štedimo na nekim sitnim stvarima i onda plaćamo puta tri ili puta pet.“

Planiranje rekonstrukcije je kompleksan posao i potreban je dobar i precizan plan. Trebalo bi da se ulice rekonstruišu na svakih 10 do 15 godina, kažu stručnjaci, ali to je ipak skupa stavka u budžetu Grada.

субота, 10. мај 2025.
7° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом