Читај ми!

Četvrtkom u 9 - Dete nije broj, za ubistvo u saobraćaju kazne zatvora dve do tri godine

Despot, Nikolina i Boris. Nemaju ista imena, godine, mesto rođenja, ali im je ipak nešto zajedničko - sve troje život je izgubilo na ulici, u saobraćaju. Roditelji stradale dece u potresnim sećanjima govore u emisiji Četvrtkom u 9. Oni smatraju da treba menjati Krivični zakonik, pooštriti i krivične i prekršajne kazne, kako Srbija ne bi ostala jedna od najnebezbednijih zemalja na svetu, što prema svim pokazateljima danas jeste.

Povrede u saobraćaju su vodeći ubica dece od 5 do 29 godina u svetu. Od sve dece stradale u saobraćaju 38 odsto su pešaci. U Srbiji godišnje na putevima u proseku strada 10 mališana, polovina pogine u vozilu, a polovina na ulici.

Od početka 2024. godine u Srbiji je u saobraćaju stradalo osmoro dece. U poslednjih nekoliko dana dvoje je udareno na pešačkim prelazima i teško povređeno.

Ubijeno dete u saobraćaju - dve godine zatvora

Većina krivičnih dela počinjenih u saobraćaju se kvalifikuju kao počinjena iz nehata, kaže majka devojčice koja je imala manje od 14 godina kada je nastradala na pešačkom prelazu. Prevedeno na jezik kazne to znači manje godina u zatvoru.

Zato što je po zakonu vozač bio dužan da stane i da je propusti da prođe ili je po zakonu bio u obavezi da uspori prilazeći pešačkom prelazu. Svestan je bio činjenice da tu prolaze pešaci i vozio je preko ograničenja“, kaže majka stradale Nikoline.

Roditelji traže da se ovakva dela tretiraju kao dela počinjena sa umišljajem ili eventualnim umišljajem. Statistika pokazuje da se za ubijeno dete u saobraćaju najčešće izriču kazne od dve do tri godine zatvora.

U slučaju teške povrede ili velike imovinske štete po Krivičnom zakoniku za teška dela protiv bezbednosti saobraćaja predviđena je kazna od jedne do osam godina zatvora, u slučaju da jedna ili više osoba stradaju kazna je od dve do 12 godina zatvora. Roditelji traže da se kazne povećaju i Krivični zakonik izmeni u tom delu.

Život najjeftiniji u saobraćaju

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da ispada da je život najjeftiniji u saobraćaju.

Marija Barbir iz Društva sudija Srbije pak objašnjava da strože kažnjavanje za bilo koje krivično delo, ne samo za ovo nema odvraćajući faktor za učinioca krivičnog dela. Ono što odvraća počinioca krivičnog dela je izvesnost u kažnjavanju, navodi Barbir.

Goran Ilić glavni tužilac Vrhovnog javnog tužilaštva smatra da je potrebno preispitati kazne posebno za drastične slučajeve gde imate nasilničku vožnju, ali je potrebno i da se policija ozbiljno pozabavi mogućnošću prekršajnog kažnjavanja.

Kako potvrđuju sagovornici RTS-a u poslednjih nekoliko godina sve je veći broj slučajeva vožnje pod dejstvom alkohola i droge.

Takođe, roditelji stradale dece ukazuju da i pored izvršenja krivičnog dela ubistva deteta u saobraćaju, okrivljenima se ne oduzima vozačka dozvola. Jedan od njih nije imao problem da na suđenje dođe svojim automobilom.

U 2023. godini najmanje fatalnih ishoda na milion stanovnika na svojim putevima imala je Norveška, stradalo je dvadesetoro ljudi, dok je najlošija situacija u Evropi - u Bugarskoj, Rumuniji i Srbiji, koja je na trećem mestu po broju stradalih.

Cilj udruženja roditelja dece stradale u saobraćaju da broj dece stradale na putevima u Srbiji bude nula.

Celu emisiju Četvrtkom u 9 pogledajte u videu na početku teksta.

недеља, 01. јун 2025.
25° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом