субота, 25.03.2023, 07:16 -> 15:42
Извор: РТС
Traktori na putevima, o čemu treba voditi računa
Počinje prolećna setva, nema puta na kome nema traktora. Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović rekao je za RTS da je traktor sporovozan, pa mora biti obeležen na adekvatan način, tablom za obeležavanje sporih vozila na najistaknutijem zadnjem delu. Vozač traktora u uslovima smanjene vidljivosti, u večernjim satima, u obavezi je da koristi rotaciono svetlo.
U više od 70 odsto saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju traktoristi, oni su i izazivači. Najčešći uzroci nezgoda i nesreća su: nepažnja, neobučenost vozača i nepoznavanje propisa, zatim učešće vozača koji je pod dejstvom alkohola, nedovoljna osvetljenost traktora i slično.
Pred nama je prolećna setva, a to znači i više traktora na putevima.
Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović rekao je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, da na provom mestu traktor, kao i svako drugo motorno vozilo, mora biti registrovan.
Prema njegovim rečima, ono što je specifično za registraciju traktora je da se registruju trajno, ali svake godine je obavezan tehnički pregled, provera tehničke ispravnosti.
Napominje da je traktor sporovozan, zato mora biti obeležen na adekvatan način, tablom za obeležavanje sporih vozila na najistaknutijem zadnjem delu vozila.
"Na taj način upozoravamo ostale učesnike u saobraćaju da je traktor na putu, na određenoj udaljenosti, pa kada vide tablu, shvate da je tu traktor", rekao je Stamatović.
Za tehničku ispravnost traktora bitni su kočioni sistem i svetlosna signalizacija.
"Traktori su sada na putu, dan će se produžiti, pokušavaju da iskoriste maksimalnu dnevnu svetlost za obavljanje radova u poljoprivredi, vraćaju se s njiva u večernjim satima", ukazao je Stamatović.
Dodaje da je bitno da bude ispravna svetlosna signalizacija na traktoru i na priključnim uređajima, jer ako nije ispravna, dolazi do problema.
Prevrtanje traktora
Stamatović kaže da je traktor ima takvu konstrukciju da je njegovo težište znatno više pa se naglim pokretima i nepromišljenim radnjama lako može prevrnuti čak i na ravnom putu.
"Samim tim vozači su ugroženi ako traktor nema zaštitnu konstrukciju, kabinu, pa u slučaju prevrtanja vozila na putu može doći do najtežih poledica", kaže Stamatović.
Traktori u javnom saobraćaju
Traktori izlaze u javni saobraćaj, a veliki je broj traktora koji se koriste u ruralnim predelima.
"Kada govorimo o javnom saobraćaju, neophodno je da svetlosna signalizacija bude ispravna, jer su traktori spora vozila, u večernjim satima u vreme kada je smanjena vidljivost, ukoliko traktor nije osvetljen na adekvatan način, predstavlja iznenadnu prepreku za svakoga", podvukao je Stamatović.
Pored table za obeležavanje sporih vozila, svaki vozač traktora u uslovima smanjene vidljivosti u večernjim satima, u obavezi je da koristi rotaciono svetlo na najistaknutijem delu i na taj način se informišu ostali učesnici u saobraćaju da su prisutni i skreću pažnju na sebe.
Tehnički pregledi traktora
Kaže da se tehnički pregledi traktora mogu izvoditi na poliginu. "To je jedan od načina kako da dođemo do svih naših građana koji imaju traktore koji se nalaze u planinskim predelima, tehnički pregledi mogu ovlastiti poligone koji se nalaze na terenu – da li su to mesne zajednice, poligoni su dužine 50 metara i na samom poligonu se može vršiti tehnička ispravnost traktora", rekao je Stamatović.
Apeluje da što veći broj traktora prođe tehnički pregled.
Prikolice moraju biti registrovane, ono što je pokrenuto prošle godine, a postojao je problem u vezi sa vlasništvom, MUP je pokrenuo akciju da se s dva svedoka vlasništo može definisati, akcija je u toku.
Agencija za bezbednost saobraćaja i prevencija
Stamatović je istakao da je prevencija bitna i pokušavaju sistemski da utiču na to, uključivanjem svih institucija.
Izneo je podatak da je 2012. godine bilo registrovano 1,8 miliona vozila, a deset godina kasnije 2,8 miliona. Za 10 godina, milion vozila je više na ulicama.
Dodaje da je 2012. godine 680 izgubljenih života u saobraćajnim nezgodama, 2022. godine 553 izgubljena života.
"Ne mirimo se s tim, podaci govore da prevencija i ono što rade ostale institucije, MUP, Uprava saobraćajne policije, Ministarstvo saobraćaja, druga javna preduzeća, lokalne samouprave daje rezultate – ne povećava se broj stradalih a povećava se broj vozila", zaključio je Stamatović.
Коментари